torsdag 18 december 2014

Lucka 18 med Malin Palm


I lucka 18 står Malin Palm och ler.
Fint så.

Malin är fotograf med bas här nere i Malmö men tycks jobba lika mycket i Afrika.
Jag såg hennes bilder från Liberia och fick som en klump i magen.
Men det var onödigt, hon har klarat sig fint.
Hennes hemsida hittar du här.

Nu drar vi sakta upp lucka 18 och ser mer.
Okej?

Malin Palm alltså.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Det har varit ett annorlunda år för mig. 

Jag har tidigare varit långa perioder i Afrika men har den senaste tiden varit hemma förutom en resa till Grönland och en till norra Nigeria.
Nyligen var jag i Liberia tillsammans med reportern John Palm för att bevaka ebolautbrottet. 
Bildmaterialet i sig är kanske inget jag sträcker på ryggen för men själva bevakningen är jag desto stoltare över. 
Jag är egentligen lite hypokondrisk av mig men tyckte det fanns flera viktiga anledningar att åka dit som övervägde. 
Det har varit mycket lite svensk bevakning gjord på plats och jag tyckte det var viktigt att behålla fokus på den drabbade regionen. Jag tror att det finns mycket okunskap i Sverige och i många västerländska länder och ett behov av att förstå situationen, hur det är att leva i ett samhälle som tampas med ett ebola-utbrott. 
Förhoppningsvis har jag bidragit till att göra det mer förståeligt.  




Vad är din idé om fulländad lycka?

Jag är ganska rastlös och har en förmåga att alltid jäkta vidare. 
Just därför är jag som lyckligast när jag finner ro i det jag gör och där jag är, att jag i just den stunden inte vill vara någon annanstans.

Vad är din största rädsla? 

Jag är mycket rädd för att få en kronisk sjukdom och inte kunna ta hand om sig själv.

Vad ogillar du i din personlighet? 

Att jag är mycket rädd för konfrontationer. 
Jag har också en lat och feg sida som jag tampas med.



Foto: Malin Palm


Vad är din bild av total misär? 
Jag kan nog inte tänka mig något värre än barn som tvingas till slaveri på olika sätt.

Vad ogillar du i andras personlighet? 

Jag har svårt att acceptera människor som har en ovilja att ta till sig information för att de inte vill tynga sitt samvete.

Vilken levande människa beundrar du mest?

Jag beundrar verkligen min mormor för att hon alltid vill lära sig nya saker och är extremt begåvad. 



Foto: Malin Palm


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Vet inte om jag kan kalla det en egenskap men jag tycker ytlig skönhet är något som får ta alldeles för mycket plats i vårt samhälle och ger många förtur samtidigt som det skadar andra människor.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende? 

Finns mycket jag ogillar men svårast att handskas med just nu är att jag har fått gråa hår. Jag har svårt att acceptera att jag blir äldre.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Extremt svårt att svara på men Robert Mugabe kommer högt upp på listan. 




Foto: Malin Palm


Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara? 
Jag skulle helst vilja återuppstå i framtiden, ca 500 år från nu för att jag är nyfiken på hur välden skulle se ut. 
Om jag måste välja någon i historien skulle jag vilja se hur livet var för jungfru Maria. Genom hennes ögon skulle jag kunna få se hur allting egentligen gick till.

Var skulle du helst av allt bo?
Det finns många ställen jag varit på och tänkt att här vill jag bygga mig ett hus. 

Norra Moçambique, södra Senegal, Andamanerna i Indien… 
Men just nu fokuserar jag på Västafrika och har spenderat flera år där. 
Så skulle jag flytta idag skulle det bli något av de Västafrikanska länderna.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Jag har varit borta många långa perioder så jag uppskattar verkligen att de finns kvar och alltid ställer upp när jag behöver någon att prata med.






Foto: Malin Palm


Hur skulle du vilja dö?
 Jag är extremt rädd för att dö så jag vill helst inte tänka på det men jag hoppas att jag får leva länge så jag hinner uppleva så mycket som möjligt. 

När jag väl ska dö hoppas jag att jag gör det i sömnen hemma i min säng.

Vad är din största extravagans?
 

Mina sjalar. 
Trots att jag har ett helt skåp med dem känner jag alltid att jag kan behöva en ny.

När ljuger du?

När jag inte vill såra andra människor. 




Foto: Malin Palm


Vilken är ditt favorityrke?
Jag har funderat mycket kring detta då branschen är tuff just nu. 

Men ju mer jag tänker på det och försöker se mig i en annan yrkesroll så kan jag inte tänka mig ett bättre jobb. 
Jag har inte kommit på något som skulle kunna vara mer spännande och utvecklande.

Mitt motto! 

Varje beslut leder någon stans.

Tack så mycket för hjälpen Malin
Se till att ha en riktigt fin jul och ett gott nytt år också!
Kanske vi ses ikväll på PFK-kvällen?




Foto: Malin Palm

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden