onsdag 10 december 2014

Lucka 10 med Johanna Lundberg


I lucka 10 finner vi Bildbyråfotografen Johanna Lundberg.
Bor i Stockholm och du kan också finan hennes hemsida här.
Jag personligen har bara träffat Johanna någon gång så jag kan inte säga att jag känner henne, men det gör väl ingenting, jag måste ju inte känna alla eller hur?

Nu tycker jag vi öppnar lucka 10 och kör.
Johanna Lundberg!


Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Kan man säga att få ett jobb var ens viktigaste jobb? 
Isåfall att jag lyckades naila mitt drömjobb som anställd fotograf på Bildbyrån.

Berätta mer.
Det här kanske är ett tråkigt svar, men i somras tog jag examen från min fotografutbildning och innan jag ens började på den så tänkte jag alltid att få jobba för Bildbyrån vore en dröm.  Och nu gör jag det jag vilket är häftigt på så många sätt, dels att jag vågade lyssna på hjärtat och säga upp mig från ett tryggt jobb för att plugga, dels för alla alltid sagt att det kommer gå åt helvete med att leva på foto. 
Detta har utan tvekan varit det roligaste arbetsåret i mitt liv, jag får åka land och rike runt och fotografera sport, det är nästan så jag blir avundsjuk på mig själv.

Foto: Johanna Lundberg


Vad är din idé om fulländad lycka?
Tryggheten i att känna sig älskad.

Vad är din största rädsla?
Jag har en orimligt stor rädsla för att bli levande begravd. 
Så pass att jag noggrant måste förklara för alla i min närhet att om jag dör så får dom under inga omständigheter begrava mig (nu står det i pränt också.) 
Plus fåglar, dom är svinläskiga.

Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag så lätt får jobbångest och känner mig otillräcklig som fotograf. Så har det alltid varit. Ångest må vara vår starkaste drivkraft, men den kanske inte alltid är helt supernyttigt.

Foto: Johanna Lundberg


Vad är din bild av total misär?
Jag kan bara försöka förstå den sanna misären. 
Min mormor berättade en gång om hur hon var nära svältgränsen innan hon kom till Sverige, det ser jag som total misär. 
Att behöva svälta och inte få ha makt över sin eller sin familjs egna överlevnad. 
Eller trafficking, det är så jävla obegripligt vad vi gör mot andra människor.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Empatilöshet är det vidrigaste personlighetsdraget jag vet. 

Foto: Johanna Lundberg


Vilken levande människa beundrar du mest?
Min bästa vän Jenny, hon lär mig så mycket om att se människor fördomsfritt för vad dom är, hon bryr sig inte om creddigheten och är så ödmjuk. 
Trots motgångar har hon aldrig tappat sin känsla för att alltid vara där för alla andra. 
Och hon jobbar och sliter så otroligt hårt.
Våra samtal om feminism och privilegium lär mig något varje gång. 
Sen blir jag så otroligt impad över den nya generationen tjejer som är födda sent 90-tal. Herregud så många kloka individer, som vågar tala feminism och som tar sin plats och plattform. 
Tillexempel Zara Larsson som är min nya idol, jag önskar verkligen att jag hade varit så klok när jag var 17. 

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Styrka. Tycker vi är på tok för rädda för svaghet nuförtiden. 

Foto: Johanna Lundberg

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
När jag var sju år så sa en tjej att jag hade ful och lång panna. 
Det satte sig, trots att jag har mätt pannan i vuxen ålder och kan meddela att den är helt normallång. 

Vilken levande människa ogillar du mest?
Tycker det är svårt att rangordna värdelösa människor.

Foto: Johanna Lundberg


Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Beyoncé 

Var skulle du helst av allt bo?
New York

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att dom verkligen alltid finns där. Näst bäst är att dom är fantastiskt roliga, väljer tydligen bara vänner med exemplarisk humor.

Foto: Johanna Lundberg


Hur skulle du vilja dö?
Men vilken vidrig fråga. Så ska man sitta och fantisera ihop en bra död? 
Jag ser fortfarande bli biten av en vampyr och evigt liv som ett alternativ, så jag väljer det tack.

Vad är din största extravagans?
Jag känner mig superextravagant när det känns som att man lägger en halv månadslön på dom där fantastiska ekologiska torkade mangoskivorna. 
Eller taxi. Älskar taxi.

Foto: Johanna Lundberg


När ljuger du?
När det behövs.  Min vanligaste lögn är "jaaadå, jag är på väg"  jag är en obotlig tidsoptimist. 

Vilken är ditt favorityrke?
Får jag inte välja fotograf så vill jag välja Beyoncé här också. 

Foto: Johanna Lundberg


Vad är ditt motto?

Följ hjärtat.

Tack så mycket för hjälpen Johanna.
ha en God Jul och ett Gott Nytt år också.


Foto: Johanna Lundberg

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden