fredag 19 december 2014

Jag är livrädd!






Igår gick jag ut genom dörren från min arbetsgivare, Sydsvenskan sedan 22 år tillbaka för sista gången.
Som anställd åtminstone.
Jag kom till tidningen precis nyss fyllda 22 år och har jobbat där sedan dess.
Men nu är det slut alltså, jag har inte riktigt orkat blogga om det tidigare.

Jonas Lindkvist har fint gjort det här, liksom Lars Brundin här.
Jag blir tårögd.

Det är med vemod, spänning och massor med känslor jag lämnar tidningen som varit mitt "allt" så länge.
"Det är som en kärlekshistoria som runnit ut lite i sanden" sa chefredaktör Pia när jag på eftermiddagen tackades av.
Det var fint.
Till lunchen värmde det extra fint att gå på lunch med Lars Brundin och väl framme vid restaurangen satt alla mina finaste närmaste kollegor.
De flesta har även dom slutat tyvärr.
Åsa Sjöström, Johan Bävman, Jenny Leyman, Hussein El-Alawi, Emma Larsson, Anna Bank, Albin Brönnmark och Håkan Röjder som även han slutar.
Så tragiskt på så många sätt. Vi byggde upp något fint och jag minns att på Årets Bild i Vadstena hur stolt jag var för mina kollegor och det vi hade.
Det höll i sig länge.
Nu har Sydsvenskan valt att tvätta bort det, eller låtit det rinna ut i sanden åtminstone.

Lars Brundin, Peter Frennesson, IDK och Hussein El-Alawi är kvar på tidningen och kommer hålla fanan högt.

Tack fina kollegor för uppmuntrande ord, fina presenter och all den energi ni gett mig.

----------------------------------------------------------------------------------

Bilden på Pernilla Wahlgren när hon gifter sig i Laholms kyrka var mitt första jobb på tidningen.
28 maj, 1993.
Det var en lördag och jag åkte upp till Laholm.
Tillbaka till redaktionen på eftermiddagen och labbet framkallade mina filmer och sen var allt igång.
När jag tänker på den tiden så inser jag hur mycket som hänt med fotografyrket.
På många sätt är det något helt annat idag.

----------------------------------------------------------------------------------

Nu väntar ett frilansliv som jag inte vet så mycket om.
Jag blir min egen chef nu.
Jag har 3 års erfarenhet av det så just det är jag inte orolig för.
Kanske kommer jag som chef skämma bort personalen lite för mycket.
Jag kommer ta några korkade beslut som personalen får lida av.
Förhoppningsvis tar jag några bra beslut som gör att jag kan äta mig mätt.
Vi får se.

Jag är spänd, glad och förväntansfull.
Men jag är också helt jävla livrädd.

Nog är det märkligt men när jag sätter mig i bilen och kör upp för rampen från garaget på tidningen så väljer min iPod med runt 10000 låtar slumpmässigt just den här.
Texten slår mot mig, och kanske är det passande.




P.S Är du bildchef, bildredaktör eller bokförläggare. Eller reklam-makare eller chefredaktör och känner att du behöver hjälp med något. En rolig resa eller en spännande person som måste porträtteras.
Eller en bok som ligger och väntar på att göras.
Hör av dig, jag står i givakt och är hungrig på att komma igång och jobba.

19 kommentarer:

Jonas sa...

Grattis Lars, du kirrar detta, ser fram emot detta nya kapitel!!! Spark i baken!!!

J

Anonym sa...

Va fan Daris. Ska du sluta?
Som din egen kommer du klara dig helt utmärkt. Det har du alltid gjort.
Du är sstark som en oxe o smart som en delfin.
Kör hårt kära vän....André DG23

Olofsson sa...

Kommer sakna dig, Dareberg! Mekluba!

Anonym sa...

Hej Darre det fixar du bra .Lycka Till / Christer Thorell

Heidi sa...

Börjar gråta! Men det kommer ju bli så bra - och ännu bättre - men vad roligt vi har haft det. Tack för att jag har fått jobba med dig, kram

Heidi sa...

Börjar gråta! Men det kommer ju bli så bra - och ännu bättre - men vad roligt vi har haft det. Tack för att jag har fått jobba med dig, kram

Ingmar Johanson sa...

Hoppas att det bra för dig och att du även i fortsättningen kommer att skriva på din blogg. Man kan tycka att tidningen borde vara mer aktsamma om sina guldkantade medarbetare.

Tomas LePrince sa...

Frilans.... ;-)
Du är välkommen att hänga i studion när vi är där...omdu nu mot förmodan får någon fritid

Björn Hellström sa...

Ja du Lasse! Där är vi lika du och jag. Jag känner mig vissa stunder helt livrädd, andra bara förväntansfull och sugen på att köra! Men samarbetet med dig kommer jag aldrig att glömma. Du är ju, för att använda en marknadsorienterad floskel, lösningsorienterad. Ser alltid möjligheterna före hindren. Och ser människan.
Det är inte länge sedan vi hörde till samma avdelning och jag hade verkligen förhoppningar om att vi skulle bli en stark visuell grupp tillsammans, bild och grafik. Det har ju i mångt och mycket varit Sydsvenskans signum de senaste decennierna. Men nu är det nya tider och tror att du kommer att klara dig utmärkt, du är ju faktiskt en av de bästa! Har fortfarande flera av dina bilder på väggarna här hemma!
Lycka till så ses vi där ute!

BRUNTE (Lars Brundin) sa...

Cigarr
Lundell
SOS alarm
Katt
Whiskey
Bilder
......
Det var vackert på många sätt

Anonym sa...

Dareberg, min bäste vän. Du är inte bara en av världens bäste sportfotografer. Du är också en underbar människa och en fantastisk tidningsmakare. Det är inte måna fotografer som ser sin bild i ett större sammanhang, vilket man faktiskt måste göra när man gör tidning. Du gör det och har alltid gjort. Jag tycker vårt samarbete alltid har fungerat perfekt, Vi har respekterat varandras arbete. Vi har respekterat varandra.
En sak jag tänkte på häromdagen - vilken fotograf i världen kommer på att gör rund tidning. Du såklart. Ingen annan. Fortsätt att tänka utanför ramarna så kommer det ta dig så högt och så långt. Du e fan bäst. Och berätta historier kan du också. Vi ses. :-)

FotoMix-bloggen sa...

Lycka till Lars!
Det fixar du galant.
Mvh
Daniel

Håkan Lindgren sa...

Bryt upp, bryt upp, oändligt är ditt stora äventyr...
Det kommer bli bra Lasse. Uppfiskande och skrämmande. Men bra!
Kramen
Håkan Lindgren

Fredrik Reuterhäll sa...

Att vara egen är ångest inför varje jobb, ett slit och alltid vara redo att leverera. En dålig leverans och du är ute ur kundens iPhone. Det är på många sätt ett hell.

Men å andra sidan är det helt underbart när du blir anlitad för att just DU är så bra, att just du är du. Om ångesten ger sig komma ut på andra sidan större och starkare. Att kunna se tillbaka på någonting du skapat och som ingen kan ta ifrån dig.

Jag brukar tänka att om man är anställd är man utlämnad, utlämnad att andra tar beslut åt dig, mot dig. Skapar du ett eget nätverk har du fler lager som fångar upp på vägen ner.

Nu arbetar du för dig själv Lars. Kom ihåg det. Du bestämmer.

Det är bara slå upp kragen och ge sig ut i livet.

www.fotoevalena.se sa...

Lars! Jag förstår att du får en klump i halsen och att hjärtat kanske slår dubbla slag... Men ha inte bråttom. Låt tiden ge dig det du söker och får till dig - vila i tomheten, väj en aning för alla tokiga infall just nu. Du blir snart mogen att ta till dig världen och gå en ny väg som bara är DIN! Håller med Lundell - "världen är ett stort ljust rum!" :)

/Eva-Lena Johnsson, Varberg
(gammal kurselev från Pic-Agency)

Mark Earthy sa...

I was also at that wedding on the 28th May 1993 for the once fantastic picture agency Pica … which sadly is also gone a long time ago and through a dozen name changes is now TT Nyhetsbyrån.

My only advice to you to survive as a freelance photographer in today's world - be diverse.

Good luck Lars!

Mark
London

Anonym sa...

Hej Lars,
Följer din blogg med stort intresse och har ju senaste året känt åt varthän det barkar. Någoting är seriöst fel när tidningar inte har råd/mod/kunskap/intelligens att satsa på det som gör dem till det där lilla Extra i förhållande till sina konkurrenter. Tids nog inser de sina misstag.

Hoppas livet som frilans kommer fungera, det måste det bara göra. Kan inte tänka mig att det inte finns mängder av folk därute som behöver just din kompetens och erfarenhet. Fotografi är du ju en mästare på, sen får du finslipa den frilanskompetensen du är mindre bra på. Och ha tålamod! Och så klart fortsätta blogga!

Varma hälsningar, Fredrik (Axels pappa).

Anonym sa...

Du er et forbilde Lars. Ikke vær redd. Det er nå det begynner.

NU JÄVLAR, NU KÖR VI!

Du er hjertelig velkommen til Stavanger hvis du vil treffe andre frilansere og prate sjit en helg.

Alt godt til deg og dine!

MVH
Tommy Ellingsen

Lars D sa...

Shit! så många fina kommentarer. Den här länken ska jag ta fram när det känns motigt och tufft.
Så glad jag blir!
Tack.

/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden