tisdag 23 december 2014

Lucka 23 med Andrea Gjestvang

Här i lucka 23 finner vi årets norska bidrag i Andrea Gjestvang.
Hennes bilder och historier har alltid varit spännande.
Du kan lätt gå in på hennes hemsida och kolla mer så förstår du vad jag menar.
På sidan finner du också en länk till den här sidan som du kan hålla koll på.

Men nu kör vi va?

I lucka 23, mina vänner.
Andrea Gjestvang.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
I år har jeg gjort så mye forskjellig, det er vanskelig å trekke frem en reportasje/jobb.

Berätta mer:
Jeg har fotografert til en guidebok om Berlin, hatt utstillinger med tidligere arbeider, holdt foredrag, jobbet som bilderedaktør i tillegg til å gjøre oppdrag for VG og ulike magasiner. Jeg har også begynt på et nytt prosjekt som jeg har fått økonomisk støtte til, og som jeg skal fortsette med i 2015. 
Det gleder jeg meg til. 
Og nå er jeg på reportasjereise i Ukraina, så året er ikke over riktig enda!

Foto: Andrea Gjestvang


Vad är din idé om fulländad lycka?
Det kan være små og store ting, som når den første snøen kommer, en god løpetur, å se på min lille datter når hun sover. 
Jeg kan også få en euforisk lykkefølelse når allting funker: hvis jeg vinner en konkurranse, får en god idé eller kjenner at jeg virkelig er i modus når jeg er ute og fotograferer på et prosjekt eller et oppdrag.

Vad är din största rädsla?
At det skal skje noe med min familie. 
Og at flyet jeg sitter i faller ned. Noe som er veldig upraktisk, for jeg flyr hele tiden.. 

Foto: Andrea Gjestvang

Vad ogillar du i din personlighet?
At jeg ofte utsetter ting jeg gruer meg til eller som er vanskelige. 
Som om de bare forsvinner av seg selv. 
Men det skjer jo ikke, tvert i mot, de vokser i takt med den dårlige samvittigheten.

Vad är din bild av total misär?
Barn som rammes av sykdom, krig, vold, sult, omsorgssvikt. 
Etter at jeg selv ble mor, er tanken på at så mange barn lider helt uutholdelig. 
Jeg tenker at barn blir født med de samme forventningene til livet, behovet for kjærlighet og trygghet. 
De aner ingenting om hva som venter og er helt prisgitt omgivelsene.

Foto: Andrea Gjestvang


Vad ogillar du i andras personlighet?
Egoisme, likegyldighet og mangel på sjenerøsitet.  

Vilken levande människa beundrar du mest?
Jeg beundrer mange mennesker. Folk som kjemper for noe større enn seg selv, som ikke gir opp men skaper forandring, i den store eller lille sammenhengen. 
Årets Nobelprisvinnere, Malala Yousafzai og Kailash Satyarthi

Foto: Andrea Gjestvang

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Å være god på sosiale medier. Akkurat nå virker det som om det er den største kompetansen et menneske kan ha.  

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
At det begynner å synes at jeg har bikka 30 og ikke lenger er like fresh som da jeg var 22. 

Foto: Andrea Gjestvang


Vilken levande människa ogillar du mest?
Anders Behring Breivik, tror jeg. Og generelt høyrepopulistiske politikere (og velgere) som sprer sitt usosiale og historieløse menneskesyn over Skandinavia og deler av Europa. 
Denne utviklingen gjør meg oppriktig redd.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Åh, vanskelig spørsmål. 
Kanskje min mann? Han er smart, kjekk og talentfull. 
Dessuten ville jeg kunne opplevdt hvordan det er å leve sammen med meg.

Var skulle du helst av allt bo?
Jeg drømmer om New York, og er litt lei meg for at jeg ikke har prøvd å bo der. 
Nå føles det litt for sent. Samtidig kunne jeg nok aller helst tenkt meg å bo tett på der jeg jobber med mine prosjekter, så da må det bli på Grønland, i Finnmark eller et annet sted langt mot nord.

Foto: Andrea Gjestvang


Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
At de er lojale, inspirerende, snille og har god humoristisk sans.

Hur skulle du vilja dö?
Jeg har dødsangst og bare tanken gjør meg uvel. 
Men det er noe jeg jobber med, for det er vel slik at først når mennesket klarer å sette livet i perspektiv og innse at det tar slutt, så klarer vi å leve helt og fullt. 
Egentlig er døden en motivasjonsfaktor. 
Døden er et av få ting i livet vi har null kontroll over, så jeg kan jo ikke svare på det. 
Men jeg håper det blir veldig lenge til.

Vad är din största extravagans?
Jeg elsker å våkne opp i lekre hotellsenger, og jeg har altfor mange Acne-jeans og eksklusive økologiske hudpleieprodukter.



Foto: Andrea Gjestvang

När ljuger du?
Når jeg skal møte noen og sier at jeg er rett rundt hjørnet, men i virkeligheten er ti minutter unna. 
Da må jeg ta mine lange ben fatt og spurte avgårde, og se helt iditotisk ut.

Vilken är ditt favorityrke?
Jeg tror det må være skuespiller. 
Å gå inn i en rolle, studere et annet menneskes personlighet, følser, kroppsbevegelse og formidle det på din måte. 
Det er jo litt som fotografiet. Minus glamouren. 
Og det er kanskje derfor jeg mest av alt elsker å være fotograf.

Vad är ditt motto?
"Det er opp til deg å fortelle oss det vi ikke trodde vi behøvde å vite og se". (Sagt av tidligere fotosjef i Politiken, Per Folkver, som desverre døde i år).

Tack så mycket för hjälpen! Hoppas du får en god jul och ett gott nytt år!

Foto: Andrea Gjestvang

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden