söndag 14 december 2014

Lucka 14 med Lotta Härdelin


Här i lucka 14 på ett hustak i New York står Lotta Härdelin.
Lotta har gjort en spännande resa. Första gången jag träffade henne tror jag var i hotellfoajén på Holiday Inn i Sarajevo.
Hon jobbade då för Pressens Bild som jag minns det.
På den tiden hette hon Ögren i efternamn om du råkar känna igen henne mer med det namnet.

Sen blev det DN, där hon hunnit med att vara bildchef men också några andra tyngre chefspositioner innan hon nu är tillbaka som fotograf.
Det är bra tycker jag. 
Lotta har under bara det här året gjort en riktig fotografisk resa och utvecklat sig mycket tycker jag.
Det inspirerar och jag blir glad av det.

Men nu kör vi.
Lucka 14 med Lotta Härdelin.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Jag har problem med att bara vara nöjd. 
Extra nöjd... Näe, jag är inte extra nöjd med mågot jag GJORT, mer nöjd med att jag haft en brant kurva vad gäller förmåga att närma mig det jag vill göra. 
Förra året hade jag en tanke med det jag ville åstadkomma, men slutresultatet låg rätt långt därifrån -mycket till följd av att jag är rätt kass rent tekniskt -bildbehandlingen har utveckalts de senaste 15 åren... 

Jag hade ju en rätt lång paus från fotograferande och det har jag fått jobba hårt för att komma ikapp med.



Foto: Lotta Härdelin

Berätta mer.
Okej, jag är grymt nöjd med att jag lärt mig så mycket, rest så mycket och ändå fortfarande är nyfiken. 
Att jag lyckats med att bibehålla min nyfikenhet är jag extra nöjd med.

Vad är din idé om fulländad lycka?
Att inte sträva någon annanstans. 
Att vilja leva fullt ut här och nu.

Vad är din största rädsla?
Jag är jätterädd. För många saker. 
Är höjdrädd, rädd för ormar, rädd för att bli våldtagen. 
Rädd för blixtar. Men egentligen är jag nog mest rädd att det ska hända barnen något. 
Jag blir alldeles darrig bara av att tänka på det.



Foto: Lotta Härdelin

Vad ogillar du i din personlighet?
Äh, jag duger fint. 
Har lite skavanker, men jag säger som min kompis Magdalena:
Alla har 20% buggar. Man får lära sig leva med det.

Vad är din bild av total misär?
Barn som far illa.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Jag dras till personer jag inte riktigt gillar. 
Vill förstå. 

Vilken levande människa beundrar du mest?
Tänker inte så. 
Men om jag ska försöka fördjupa mig i frågan så handlar det om människor som reagerar med ryggraden - som vågar stå upp för vad de tycker är viktigt utan att först fundera på om det gagnar dem själva.



Foto: Lotta Härdelin

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
iQ.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jag är fin. 
Precis som jag är. 

Vilken levande människa ogillar du mest?
Tänker inte så. 
Jag är mer nyfiken på människor som verkar värdera saker annorlunda.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Mig själv så klart. Lotta 2.0. 
Shit vad kul jag skulle ha. Igen.

Var skulle du helst av allt bo?
Där jag bor idag. 
Eller - det är inte så viktigt för mig. 
Jag trivs ganska lätt på olika ställen. Men - jag tycker hotel är tråkiga. 
Så svaret får bli - INTE på hotel.



Foto: Lotta Härdelin

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Öppenhet, tydlighet, självdistans.

Hur skulle du vilja dö?
Usch -jag vill inte dö. Måste jag tänka på det? 
Jag är nog lite rädd för döden. Mycket obearbetat i den frågan...

Vad är din största extravagans?
Inget är extravagant i min tolkning. 
Det är fullt rimligt och hör till de självklara. 

När ljuger du?
Jag ljög nyss. Fast mest ljuger jag för barnen. 
Jag äter upp deras godis och ljuger om mina ovanor dom inte borde ta över.



Foto: Lotta Härdelin

Vilken är ditt favorityrke?
Bildjournalist på ett stort mediehus. 

Vad är ditt motto?
Man ska lära sig av andras misstag, för man hinner inte göra alla själv.

Tack så mycket för hjälpen Lotta
Hoppas du får vara hemma i jul och att den blir fin.
Lycka till med hemsidan jag vet att du jobbar på också.
Gott Nytt och allt sånt.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden