söndag 1 juli 2012

Sommarplåtis: Lisa Thanner



Jag var inbjuden till GP,s bildredaktionen för att föreläsa för fotograferna. Det var en ära och kändes också lite märkligt att jag skulle få berätta hur jag jobbade för så många duktiga fotografer. 
Till vänster om mig mot fönstret satt Lisa Thanner.
Hon lyssnade så där intensivt och föreläser man så är det lätt att vända sig mot henne då och då för att se så hon är med. Det var hon och ställde massor med frågor och undrade varför, då och då.
Det var första gången jag träffade Lisa. Sen gick vi radiokurs ihop i Umeå.
Lisa dyker alltid upp i dom sammanhangen. 
Där man kan lära sig något, dit människor som vill lära sig lite mer håller till. 
Nyfiken och glad.
Duktig.
Gör en bok om Perpignan. Har några projekt på gång. Skriver någon debattartikel.
Bryr sig. Ständigt.


Just nu, 2012 skriver hon i FOTO och hon lanserar en ny hemsida som du gott kan gå in på.
Tidigare i våras åt jag middag med henne och hon berättade så inspirerande om Kuba.
Jag skrev om det då.
Lisa Thanner är en stor inspiratör och en härlig människa.
Just nu firar Lisa sin födelsedag med sin familj i Paris men fixar ändå det här. 
Det är imponerande.
Nu har halva 2012 gått.
Så.


Vad har du sysslat med det senaste halvåret?
Det har varit ett intensivt halvår, minst sagt.
Vid sidan av de vanliga jobben på GP har jag varit på workshop med både Alex Webb i Havanna och Anders Petersén i Stockholm. Och på skrivarkurs på Gotland. Fantastiskt roligt och givande på olika sätt.
Och så har jag har också vart på reportageresa i USA.





Foto: Lisa Thanner/GP


Berätta mer är du snäll?
Vi gör en extra bilaga inför att Bruce Springsteen kommer till Ullevi i slutet av juli. Reportern Johan Lindqvist och jag var i New Jersey och i New York i april och gjorde reportage. Vi träffade också Nils Lofgren på hans hotellrum på 51 våningen vid Central Park.

Har du något sommarprojekt på gång?
Ibland brukar jag ha småprojekt på gång men i sommar ska jag framförallt försöka ägna tid åt att sortera bland alla bilder som ligger huller om buller på mina hårddiskar. Har precis gjort klart min nya hemsida
www.thanner.se och allt är en enda röra.
Sommartid blir det annars lätt bilder av mer privat karaktär.





GP:s kulturbilaga mars 2012

Ska du ha någon semester i sommar?
På GP har vi alla uppmanats att ta ut innestående komp.dagar så jag kommer att vara ledig i sju veckor.
Den första semesterdagen åker vi till Frankrike. Ska fira min födelsedag i Paris med familjen och sedan tar jag med en av mina döttrar till Arles och fotofestivalen där. Kul kul!
Har letat fram min pappas gamla Agfa Optima kamera från 60-talet som jag tänkte ta med mig.
Annars kommer vi att vara mycket uppe i norra Bohuslän och segla trissjolle.

Blir du stressad av att det bara blir mörkare nu?
Jag njuter av ljuset så länge det varar!




                                                                                                                          Foto: Lisa Thanner/GP

Hur gör du för att hitta din inspiration?
Förutom workshops som är inspirerande får jag mycket input genom att också ägna mig åt annat arbete än enbart fotografering och därmed träffa människor som har andra ingångar i det här med bild. Jag sitter med i ett bildforskningsprojekt vid Göteborgs universitet där det ingår folk som sysslar med reklam, film och konst och media. Är också med i ledningsgruppen för Fotoskolan och så undervisar jag lite ibland. Gillar att träffa unga entusiastiska fotografer.

Ska du till Perpignan?
Ja, jag tänker jag nog åka i år igen. Förra året ”tågluffade” jag med stopp i Barcelona, Perpignan, Arles och Marseille, bodde på hostel i Perpignan och hade några riktigt fina dagar i Arles innan jag flög hem för drygt 300 spänn. Kände mig som tjugo på nytt :)

Har du någon tanke på hur bildjournalistiken kommer förändras i framtiden?
Bilder kommer att behövas i ännu större utsträckning i alla kanaler och plattformar och det kommer att bli mer rörlig bild.. Sedan får vi hoppas att den journalistiska kraften kommer att utvecklas.




Utdrag ur ett 7-sidigt reportage om Järntorget i GP, april 2012


Är du orolig ?
Mycket känns svajigt men god kvalité måste ju ändå alltid löna sig. Eller hur!?!

Vad tror du om GP,s nya sätt att jobba på kommer påverka dig?
På GP händer det mycket. Ny chefredaktör, sparkrav, 20 % ska bort, växlingsprogram, satsning på digitala medier och omorganisation av bildredaktionen.
Det är för tidigt att säga hur det blir.
Trevlig sommar !



Tack det samma och tack för att du hjälpte till med detta. 
Ha en fin ledighet och grattis på födelsedagen.



Havanna.                                                                                                           Foto: Lisa Thanner/GP

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden