fredag 11 december 2015

Falun

Jag vaknar upp i Falun och drar bort gardinerna och ser den här vyn.
Ser hopptornen från mitt rum.
Stort.
Jag reser utan kamera, jag vet faktiskt inte när det hände senast.
Har det ens hänt? Det innebär att bilden är tagen med min iPhone, bara en sådan sak.

Det är fredag och solen skiner.

Jag fick äran att berätta om mig själv och mitt senaste projekt Zlatan-boken igår för PFK Dalarna.
Efter mitt snack bjöds det på julbord som inte gick av för hackor.
Så mysigt det var att få komma upp och träffa gamla och en del nya bekantskaper i fotografkollegor.
Jag blev riktigt imponerad av Ulf Palm som du känner till. Han och jag har hankat runt på många uppdrag tillsammans. Han för Scanpix och jag för Sydsvenskan.
Nu har han köpt en gammal brandstation som han byggt om till kontorskomplex.
Så häftigt och jag fick mig en rundvandring.
Var jag inte tvungen (men det är jag väl inte) att sitta i Malmö, skulle jag ställa mig i kö för en plats på det här stället.

Grymt Ulf Palm, jag är mer än imponerad!

När vi gick genom "stallet" till brandstationen så hamnade vi på nostalgins väg såklart.
Både för brandstationen och för bildjournalistiken.
Där stod en gammal Hasselblad Dixel-sändare.
Vi snackade om Flinck-morden och tittade på bilder som Ulf hade tagit.
När jag var här på det uppdraget bodde jag på det här hotellet förresten.
Du har säkert hört historien om att en fotograf i stan pensionerades och det var fest samma natt.
Nattchefer och ALLA ringde till festen för att upplysa om skjutningarna men ingen trodde på det och slängde på luren.
(För de yngre. Förr fanns det lurar som man när man pratat klart la tillbaka på en speciell låda kan vi säga)
Ulf hade svårt att somna och var förvånad över att de hade skjutövning på natten och cyklade ner och möttes av en katastrofplats.

Jag minns OS i Turin när Anja Pärson var så missnöjd att hon bröt av sin stav.
Det var jag och Ulf som hade bilderna och jag blev erbjuden 50000 kr av AP för dom.
Jag pekade på Ulf och sa:
Fråga honom istället.
Ulf fick sälja sin bild och jag var glad för det, Ulf hade nämligen åkt ner som frilans.

Lars Dafgård och Jens LEstrade kom i snygga kostymer.

Härlig kväll och tack för möjligheten PFK Dalarna!

---------

Nu väntar fredag.
Jag har med mig min filmkamera och kommer pressa min gamla vän Göran Thorén på fix och trix.
Blir en mysig eftermiddag/kväll känner jag redan.

---------

I onsdags hade vi förresten julfest med PFK Södra också, det blir ju sådär i december.
Mycket häng.
Styrelsen hade gjort en rolig fotoquiz (nej, inte bara för att jag vann den).
Vi var en tapper liten skara som mumsade på pepparkakor och drack glögg.

---------

Daniel har namnsdag.
Grattis!

Nu!
Falun.
Jag rundar av med min bild på Anja Pärson.







3 kommentarer:

Magnus Stålberg sa...

Tack för att du kom. Din berättelse om livet som fotograf, kryddat med storyn om nya boken, var väldigt inspirerande.

Malin D sa...

Flytt till Falun?! Vi får snacka.

Lars D sa...

Tack så mycket Magnus, det var roligt att höra.
Kul att ses, hoppas det blir fler gånger.
/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden