torsdag 24 december 2015

Lucka 24 Per-Anders Pettersson


Här ligger Per-Anders Pettersson och det är julafton.

Boråsaren som via Stockholm flyttade till New York och vidare till Sydafrika där han bott den senaste tiden.
Det är en ära att på julaftonens morgon presentera en av Sveriges världsstjärnor till fotograf.
Jag är glad för det och jag tycker du mellan klappar och annat kan öppna lucka 24 i den här kalendern.
Självklart blir detta sista luckan för i år och med det önskar jag dig God Jul.
Men nu öppnar vi lucka 24, alltså med Per-Anders Pettersson.

Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Ett projekt jag arbetar med i Kongo som kommer att bli fantastiskt. 
Allra mest är jag nöjd med projektet om modeindustrin i Afrika som nu avslutas i December efter 5 år. 
En bok kommer ut i maj nästa år. 
I år har jag plåtat i Sydafrika, Kongo, Etiopien, Kenya, Uganda, Ghana, Elfenbenskusten och Mozambique för det projektet. 

Stolt över mig själv att jag har fortsatt jobba med det här och hur allt kommer på plats när man har täckt alla olika vinklar och ger det tid (en process på fem år).
Det blir alltid bättre.

Vad är din idé om fulländad lycka?
Jobbet har alltid varit mitt sätt för att bli tillfredsställd och känna lycka. 
Det är så fortfarande men att att ha sina riktiga vänner och sina “loved ones” nära är viktigt. 
Det blir viktigare ju äldre man blir tycker jag. 



Foto: Per-Anders Pettersson

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Aldrig testat droger. 

Vilken är din största fobi?
Att bli innestängd i ett rum utan fönster med heltäckningsmattor och djurfällar.
Jag är allergisk mot det. 

Vilken är din favoritsvordom?
“fucking shit” antagligen

Vad är din största rädsla?
Att inte hinna med allt som jag vill göra. 



Foto: Per-Anders Pettersson

Vad ogillar du i din personlighet?
Har ibland problem att “handle” stress. 
Svårt att hålla för många saker i huvudet.  
Jag önskar ibland att jag kunde ha tusen saker i huvet och samtidigt ha koll på allt. 
Som en dator. Men det går ju inte. 

Vad är din bild av total misär?
Det är så olika men jag tycker ändå att det är att inte få samma möjligheter i livet som andra. 
Sydafrikas fattiga befolkning är fortfarande drabbade av sviterna efter Apartheid. 
De dagliga skolorna och dålig utbildning generellt. 
Ekonomisk apartheid nu. 



Foto: Per-Anders Pettersson

Vad ogillar du i andras personlighet?
Att man inte vågar säga och tycka vad man vill. 
Att man ljuger om löjliga saker och onödiga saker. 
Det är ofta en besvikelse för mig. 

Vilken levande människa beundrar du mest?
Dr. Denis Mukwege

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
“Multitasking” Det går inte.



Foto: Per-Anders Pettersson

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Det långa håret.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Just nu Donald Trump 

Vilken är din största motgång i livet? 
Jag har aldrig haft någon direkt motgång. 



Foto: Per-Anders Pettersson

Vilken bok har betytt mest för dig?
The Photographic Essay: William Albert Allard

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
På taket på ett hus sovande med Talibaner några mil utanför frontlinjen I Kabul. 

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Mario Testino.

Var skulle du helst av allt bo?
Kapstaden.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Lojalitet. Uppriktighet. 

Hur skulle du vilja dö?
Bläddra i mina böcker. 



Foto: Per-Anders Pettersson

Vad är din största extravagans?
Just nu en Rod Mercedes SLK 55 AMG Cabriolet. 
Köpt för några månader sendan. 
Annars bara min lägenhet i Kapstaden och allt som finns i den. 

När ljuger du?
I väldigt extrema fall under mitt arbete. 
Aldrig privat. 

Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf.



Foto: Per-Anders Pettersson

Vad är ditt motto?
Stanna längre och ge inte upp dina drömmar. 
Det är allt du har. 

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Pissar i duschen! 
Det gör val alla? 

Ångrar du något i livet?
Det hade varit bra med en universitetsutbildning men då hade jag inte gjort resan som jag gjort. 

Då hade allt sett annorlunda ut.

-----------


Tack som bara den för hjälpen Per-Anders Pettersson.
Jag köper boken såklart!
Kolla gärna in hans hemsida också.

Glad Jul!



Foto: Per-Anders Pettersson

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden