fredag 11 december 2015

Lucka 11 Nicke Johansson


Det här är Nicke Johansson.
Han bor numer i Göteborg och när du ser en riktigt bra bild i ett magasin, då är det ofta med hans byline. 
Därför är jag stolt att kunna ha honom i lucka 12.
Jag tycker du ska riva upp den bums och kolla.

Nicke Johansson mina damer och herrar.

Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Jag tyckte väldigt mycket om att göra ett porträtt på José Gonzáles för Filter.
Sen hade jag några trevliga resor till Chile, USA och Kina för Volvo.

Berätta mer?
Gonzáles är en favoritmusiker som jag längtat efter att göra en bild av. 
Han var fin att jobba med.
Resorna är bra jobbminnen för att det handlade om fantastiska miljöer och allt gick så bra, trots tuffa förhållanden och tajt om tid.



Foto: Nicke Johansson

Vad är din idé om fulländad lycka?
Lycka är små uppenbarelser, inte ett allmäntillstånd.
Får man några sådana upplevelser mellan varven så är allt solstickan. 

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Ja.

Vilken är din största fobi?
Har svårt för spindlar och charader.

Vilken är din favoritsvordom?
Könsord tenderar att ligga högt upp på listan.



Foto: Nicke Johansson

Vad är din största rädsla?
Att mina älsklingar ska fara illa.

Vad ogillar du i din personlighet?
Mitt kassa självförtroende. Det har hämmat mig många gånger. Trist.

Vad är din bild av total misär?
Hopplöshet.



Foto: Nicke Johansson

Vad ogillar du i andras personlighet?
Översitteri och oginhet.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Mina barn och skickliga hantverkare.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Stresstålighet och multitasking.



Foto: Nicke Johansson

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Min ljumske ser lite blek ut på sommaren.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Försöker låta bli att öppna den dörren. 

Vilken är din största motgång i livet?
Alla stunder mitt självförtroende sviktat…igen och igen.



Foto: Nicke Johansson

Vilken bok har betytt mest för dig?
Många. Senast Dan Winters ”Road To Seeing”.

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
I en varm bastu med vinterkläderna på. Drakbakis. Uttorkad.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Chris Isaak kanske. Han verkar ha det gött. Inte så galet känd så att han kan röra sig fritt, begåvad, rätt snygg, surfare…tror han varit en rätt ok boxare tidigare också.



Foto: Nicke Johansson

Var skulle du helst av allt bo?
Vid en bra våg.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Humor, kärlek och lojalitet.

Hur skulle du vilja dö?
Spetsad i skrevet på en trubbig påle till tonerna av Stiftelsen…fast tvärtom.



Foto: Nicke Johansson

Vad är din största extravagans?
Mat och dryck.

När ljuger du?
Oftast när jag inte vill såra någon.

Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf har varit himla fint. Men nu jobbar jag även med hantverksöl på en krog vilket också är väldigt angenämt.



Foto: Nicke Johansson

Vad är ditt motto?
Snor Tom Waits: ”I´d rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy"

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Kammar mig.

Ångrar du något i livet?

Att jag inte skejtade mer.

-------

Tack som bara den Nicke, ha en fin december.
Du vill se mer av vad Nicke gjort, då går du till hans hemsida.




Foto: Nicke Johansson

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden