måndag 28 december 2015

Mellandagarna

Jag bläddrar i boken fram och tillbaka. Tänker tillbaka på 1955 när bilderna togs.
Såklart kan jag inte det, min storasyster var inte ens påtänkt då.
Mina referenser kommer från filmens värld och fotografiets.
Robert Frank.
Reste runt i USA och fotograferade och det mynnade ut i boken "The Americans" som förföljt mig så länge.
Den ska ha förändrat fotografiet sägs det.
Visst, med glasögon från 1955 så var det säkert så.
Mycket är skit om du frågar mig, men det finns en och annan pärla också såklart.
Konstigt vore annars, med den hyllningen.
Oavsett så inspirerar den, fotografi gör ofta det.

------------

Idag kom solen dessutom och jag ser att båda mina kollegor Lars Brundin och Åsa Sjöström är representerade i en fotofestival jag inte kände till.
Grattis, vad roligt.
Kolla mer här.

-----------

Mellandagarna är de dagar som jag gissar att flest fotografer (inom dagspressen) ägnar åt Årets Bild.
Tänk om samma energi fanns året runt, vilken grej.
Det kommer ZIP-filer från hela landet som jag får kolla på och säga vad jag tycker.
Hur ska reportagen byggas och vilka bilder ska med.
Jag älskar det.
Tack för möjligheten att få vara med och tycka och tänka.
Själv har jag fått ett lite kantat förhållande med tävlingen.
Jag bryr mig inte riktigt på samma sätt längre, det är varken facit eller så viktigt längre.
Det är synd, jag saknar det.
Vill tillbaka till den glöden, den glädjen kring tävlingen jag hade.
Vi får se om den kommer.
Under nästan 15 år sågs vi, jag och Jonas Linkvist och Torbjörn Jakobsson och grottade ner oss.
Inte för att tävlingen var viktig, men det fanns en sporre i den och det var en chans för oss att snacka bild väldigt mycket, helt ostört under en hel helg.
De där helgerna var oftast årets bästa.
Lärorikast.
Någon av oss fick ofta pris också.
Det var en bonus.
Några vänner har varit på mig i Malmö och velat ha det samma igen, men det har inte blivit något och nu är jag borta nästan fram till deadline.
Under mina år som bildchef samlade jag hela gänget, ofta 2-3 gånger i december och alla fick chansen att visa vad de tänkt skicka och vi diskuterade och käkade Meze.
Underbara kvällar och Sydsvenskan har heller aldrig tagit så många priser som då.

------------

Nu har solen tittat fram.
Och snön.
Jag hatar snö.
Den är onödig på något sätt.

------------

Hoppas du får fina mellandagar.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden