söndag 20 december 2015

"Historien om "När Zlatan mötte Malmö" boken


Jag har fått så många frågor och undringar till boken som jag precis gjort.
Nu tänkte jag att jag skulle summera det så blir det lite klarare.
Nu finns det nämligen ork till just det.

Förra året gjorde jag en liknande bok som kallades "Från Guld till Guld" och den gick väldigt bra i handeln. Den sålde faktiskt slut på 10 dagar.
I år när Malmö FF lottades mot Zlatans PSG som ju såklart skulle bli en viktig idrottshistoria för både Malmö FF och för staden Malmö FF tänkte jag att det borde gå och göra en bok av det.

Men det fanns så mycket som kunde gå fel i det här, men när Zlatan själv berättade att han hyrde en storbildskärm till Stortorget här i Malmö tänkte jag att det borde gå.
Möte med Malmö FF och de var positiva.
De var villiga att sälja boken i shopen de har och ville bara stämma av med Zlatan så att han visste om projektet.
Zlatan sa okej!

Jag hade möte med tryckeriet och den stora frågan var OM det skulle gå att göra en bok på så kort tid, rent tryckmässigt.
Visst, en vecka borde gå.

Jag gjorde en "tidsbudget" och hoppades att det skulle gå också rent formmässigt.
Det borde gå.

Jag kontrakterade några fotografer och de var alla himla glada att få vara med.
Någon fotograf ville dessutom göra det för halva priset.
Nej, sa jag.
Jag ville att de skulle ha ordentligt betalt.

Jag kontrakterade författaren Mikael Bergstrand som jag jobbat mycket med på Sydsvenskan.
Han ville gärna vara med och det gjorde mig riktigt glad.

Fotograferna var Jenny Leyman, Johan Bävman, Torbjörn Jakobsson och Peter Holgersson.

Jag åkte till Paris för jag hade en form-idé hur boken skulle se ut och plåtade matchen men också Eiffeltornet som skulle bli en koppling mot Turning Torso tänket jag, vilket det också blev.

Hemma-matchen skulle spelas onsdagen den 25/11 och bara en vecka innan drabbades Paris av terrorn.
Skulle matchen ställas in nu?

Allt flöt på och alla visste vad som skulle göras.
På matchdagen hade vi alla olika uppgifter och Zlatan lämnade Swedbank arena vid 23:30 cirka.
Sen stack vi till frilanskollektivet Svarat Lådan här i Malmö och drog fram bilderna.
Snabbt alltså så vi fick en hum om vad vi hade.

Dagen efter, alltså torsdagen den 26/11 gick omslaget och baksidan iväg till tryckeriet.
Jag hade de bilderna fixade sedan dagen innan matchen.
Jag bad Malmö FF som hjälpte mig med en egen plåtning av Markus Rosenberg och Zlatan Ibrahimovic och Markus var det okej på mer eller mindre direkt.
Jag bad om 1 minut men klarade mig på 30 sekunder.

När Zlatan kom sa fick han veta att det var 2 TV-stationer och så boken han skulle ställa upp för innan presskonferensen.
- Det är lugnt, sa han och gjorde intervjuerna.
Sen var det min tur och eftersom jag hade ont om tid stod jag på en stol i rummet när han kom in.
Vi hälsade och jag bad honom ställa sig på krysset jag tejpat på golvet.
Han log.
- Vi börjar med en allvarlig sa jag och hann ta tre exponeringar.
Efter det bad jag honom se glad ut och den minen kan han, det var tydligt.
Tre exponeringar till och vi tog i hand och jag tackade och han lunkade iväg på presskonferens där det satt massor med journalister och väntade.

Jag var glad att jag fick till de där porträtten och kände att vi kanske inte skulle behöva jaga etta-bilder från själva matchen.

Tanken var att kopplingen mellan Zlatan och Markus skulle bli tydlig med omslag och baksida.
På något sätt tycker jag att jag fick till det.




När vi lämnat omslaget och baksidan till tryckeriet så hade jag på fredagen bokat upp två redigerare i Björn Hellström och Stefan Skogmark.
De satt beredda på fredag morgon där vi började med tomma blad.



Malmö FF hade förlorat förresten med 0-5 och när jag inte somnade den natten tänkte jag att vi kanske skulle blåsa av hela projektet.
Men jag hade betalat 4 fotografer, en författare och två redigerare satt och väntade och tryckeriet var bokat.
Nej, vi måste köra men hur ska vi få ihop 208 sidor av detta!
Som du ser ovan så satt vi och pusslade och på tre dagar redigerade vi 208 sidor och fick iväg hela PDF:en till tryckeriet på söndagen den 29/11.
En vecka efter det kunde jag alltså hämta 1500 ex på tryckeriet och här under ser du några uppslag från boken.

Innan allt rullade iväg så hade jag ringt runt till runt 85 olika företag och försålt några ex vilket jag skulle leverera direkt.
MFF-shopen hade också förbokat ett gäng böcker och de fick böckerna först såklart.
Sen hörde Akademibokhandeln och några bokhandlare till av sig så nu finns boken i de flesta affärer som säljer böcker i Malmö och Lund.

Jag satte också upp en liten sida där du som intresserad kan köpa den.
Det kan du gärna fortfarande göra alltså.

Här köper du boken.

Jag har fått så mycket positiva kommentarer för det här projektet och det har varit riktigt roligt.
Jag har också hört bakom ryggen att jag är helt galen, att det inte kommer gå, eller att det är helt förjävligt helt enkelt.
Hur kan man göra en bok av det här jippot?

För mig själv var det riktigt lärorikt på flera plan och jag är glad att jag kunde göra det och att jag kunde betala mina kollegor.

Igår var vi ute på stan och försökte sälja lite fler böcker. 
Jag köpte kvittoblock och fixade en kortläsare men det var ingen succé direkt.
Men det var också lärorikt. Vi hade pimpat en av Stefan Skogmarks cyklar men ingen av oss var särskilt bekväma i vår roll.


Är du bildintresseard tycker jag du ska beställa boken.
Är du en fotbollsnörd, känns det givet.

Här alltså.

Tack för möjligheten och tack Malmö FF för hjälpen med viktiga nycklar.

Info:

Malmö FF - PSG 25/11
Omslaget gick till tryckeriet 26/11
Hela boken till tryckeriet 29/11
Boken kom (1500ex) 7/12

Behöver du siffror kring detta får du maila mig.

Här kommer några uppslag ur boken.

Tack alla för att ni ville vara med.












7 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket snyggt o bra jobbat ,så det är bara o köpa boken .
Med vänlig hälsning, Christer Thorell

Jonas sa...

Du har en enorm styrka och detta projektet är bara ytterligare ett bevis på din storhet.
Vi som jobbar bredvid dig imponeras och inspireras att ta i lite extra för att vara i närheten av din nivå.

Tack för uppvisningen/ Jonas

Fredrik Reuterhäll sa...

Ja det är så imponerande Lasse! Härligt att du vågar och att det förhoppningsvis blir en krona över till kaffe! God Jul och hoppas att 2016 blir ett ba år.

Lars D sa...

Tack så mycket för det Christer.

Tack Jonas, du är snäll du, jag blir nästan lite generad.

Tack Fredrik, ja jag hoppas också det.
Ha ett fint 2016 du också så hörs vi av snart.

/LarsD

Claes Thureson sa...

Jag är så glad att jag har boken, inte bara för att den är bra och jag och barnen var där utan för att den är ett föredöme och inspiration.

Till berättelsen om boken: Idag fick Mattis' kompis veta att bilden på de två inte kom med och han tyckte det var dåligt och orättvist, så jag eldade på den känslan och visade en bild i boken från Paris där hans storebror och pappa är med. Själv finns han någonstans bakom alla männniskor som är på bilden...

Björn sa...

Som en av de som fick vara med och göra den, är det ett par saker jag imponeras nest av när det gälker dig.
Det är inte bilderna, det vet jag ju att du kan.
Det är dels att du satte dig och ringde runt till alla 86 företag. Det är så jäkla otacksamt men antagligen ett måste.
Sedan är det din koll på hela projektet, du hade stolparna i huvet när vi körde hela helgen.
Ja och så förstås din förmåga att klara dig utan sömn under lång tid och ändå behålla skärpan.

Lars D sa...

Tack Claes, jag är också glad att du har boken.
Stackars Mattis och hans kompis, nu känner jag mig extra dum på något sätt.
Men det kommer kanske fler tillfällen :-I

Tack Björn, så gulligt av dig.
Jag är imponerad av din fokus och tålamod med mig också.
Ska bli kul att slänga oss in i nästa projekt.

/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden