fredag 18 december 2015

Lucka 18 Pi Frisk




I våras när jag själv föreläste på VLT i Västerås så satt Pi Frisk i publiken.
Det var första gången jag hälsade på Pi
Här står hon på Linus Sundahl-Djerfs bild med kameran och redan där i våras tänkte jag att hon måste vara med i julkalendern och nu är hon alltså det.
Vi öppnar lucka 18 direkt tycker jag.

Pi Frisk min damer och herrar!

Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
I somras gjorde jag ett jobb om barn från Belarus som var på sommarkollo i Sverige. 
Det var ett reportage jag länge velat göra, men jag kom inte iväg förrän då. 
Barnens berättelser berörde mig och jag funderar mycket på hur de har det nu när de är hemma igen. 

Berätta mer?
Trots att det var 29 år sedan kärnkraftverket i Tjernobyl exploderade är förhållandena fortfarande svåra för de som bor i närområdet av olycksplatsen. 
Fler av barnen som var på lägret kommer från familjer med dålig ekonomi eller från andra problemförhållanden. 
11-åriga Dashas högsta önskan är att få åka till Paris. 
Jag hoppas att hon någon gång får göra det.
Se gärna reportaget här.




Foto: Pi Frisk

Vad är din idé om fulländad lycka?
Jag är inte säker på att fulländad lycka finns. 
Alltså om man tänker sig att ordet fulländad står för felfri eller perfekt. 
Jag upplever att de finaste stunderna ofta är en blandning mellan lycka och sorg. 
Som sol och regn på samma gång, bara då ser man regnbågen.

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
På en fest för några år sedan tog jag en puff helium från en gräddsifon vilket gjorde att man både fick rolig röst och skrattade hejdlöst i några sekunder. 
Vi tyckte det var skitkul. 
Några månader senare skrev lokaltidningen om tonåringarnas nya hyss, att andas helium från sifoner. 
Det är tydligen jättefarligt.




Foto: Pi Frisk

Vilken är din största fobi?
Daglig fobi är råttorna. 
De kom med pesten, okej? 

Vilken är din favoritsvordom?
På riktig västmanländska skulle jag välja fy fan. 
Läses ungefär: [fy:e fa:a:n].

Vad är din största rädsla?
Jag har blivit tvungen att inse att mina nära någon gång kommer att dö. 
Det känns fruktansvärt att ens tänka på. 




Foto: Pi Frisk

Vad ogillar du i din personlighet?
Jag ställer lika höga krav på andra som mig själv. 
Krav är sällan förenat med lust och vilja. 
Och så grubblar jag för mycket. 
Har skrivit om den här frågan minst 20 gånger nu.

Vad är din bild av total misär?
Att vara ofrivilligt ensam och avskuren från ett sammanhang. 
Utan vänner och familj. 

Vad ogillar du i andras personlighet?
Alla som på något sätt förhärligar eller bidrar till nedanstående.
Min personlighetsutelista utan inbördes ordning:
1. Machokulturen
2. Patriarkatet
3. Rasismen

Krossa.




Foto: Pi Frisk

Vilken levande människa beundrar du mest?
Min mamma som orkade med mina tonår. 
Tack kära mor.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Att ”ha många bollar i luften”. 
Det blir sällan bra när man gör allt samtidigt. 
Fort men fel, så brukar en iblandklok närstående säga.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jag försöker att fokusera på det som är bra med min kropp. 
Men jag har problem med mitt ut seende. 
Jag är väldigt närsynt.




Foto: Pi Frisk

Vilken levande människa ogillar du mest?             
Kommer att tänka på att många verkligen ogillar Karlsson på taket, men jag tycker han är ganska skoj. 
Haha, han är alltså varken levande eller någon jag ogillar? 

Vilken är din största motgång i livet?
Varje gång jag drabbas av motgång tror jag att den är den värsta. 

Vilken bok har betytt mest för dig?
I år är det Alexander Mahmouds bok Mellan rummen
Jag vill säga att han är modig, men det är nog fel ord. 
Han är stark som vågar vara svag.

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
I ett tält alldeles för nära en grishage. 
Lukten. 
Ljuden. 




Foto: Pi Frisk

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
I min egen kropp, men med mitt nuvarande sinne. 
Jag skulle kunna bli ett underbarn på tvärflöjt.

Var skulle du helst av allt bo?
I en jämställd värld där alla människor har lika värde. 
När det är fixat, i en oändligt stor sekelskifteslägenhet med kakelugn och ljust grangolv. Under huset ska det finnas garage med sådan där blipp så man slipper gå ut för att öppna portarna.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de accepterar mig för hela mitt jag. 




Foto: Pi Frisk

Hur skulle du vilja dö?
Inte med en äppelbit i halsen. 
En gång när jag skrattade fastnade en äppelbit i halsen, jag var glad men rädd. 
Så vill jag inte dö. 
Jag vill inte vara rädd.

Vad är din största extravagans?
Min elaka bil får för mycket av min plånboks kärlek. 
Men, att köra bil är livet. 

När ljuger du?
När någon ringer mig och frågar om jag sover. 
”Va? Neej neej”, svarar jag. 
Men jag sover alltid till sent. Ibland säger jag också att ”jag ska kolla kalendern” när någon frågar mig om jag kan ta ett jobb. 
Men så säger bara för att låta viktig.

Vilken är ditt favorityrke?
Högavlönad bildjournalist. 
Hittills har jag kommit halvvägs!




Foto: Pi Frisk


Vad är ditt motto?
Hellre gröt tillsammans än quornfilé ensam.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Tränar piruetter. Är bra på högersväng men vänster är ruskigt svårt. 
Rappar med i låtar och tycker att det låter skitbra. 
Men alltid när jag ska visa min sambo Hannes så blir det jättedåligt just då. 
Jag är bra, egentligen.

Ångrar du något i livet?
Visa att du älskar hen innan det är för sent. (Helvete).

-----------------

Tack som bara den Pi för hjälpen. Ha det fint så kanske vi ses framöver.
Här är Pi,s hemsida, gå in och kolla du också.




Foto: Pi Frisk

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden