fredag 4 december 2015

Lucka 4 Linda Maria Thompson


Så sent som igår stod Linda Maria Thompson nervös i Stockholm och hoppades på att vinna TT:s Stora Fotopris för sitt arbete som hon kallar "In Place of Memory".
Priset gick till Johan Bävman och här kan du läsa mer om alla nominerade.
Att vara nominerad som Linda Maria är stort bara det.

Nu tycker jag vi öppnar lucka 4 som alltså Linda Maria Thompson finns i.
Håll till godo!

Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året? 
Mellan 2013 och 2015 har jag jobbat med In Place of Memory – en projekt om plats och identitet – minne och migration. Nu jobbar jag för att det ska bli en bok till våren. 
Projektet har nominerats av Hasselblads Stiftelsen för 2014 Victor Stipendiet, och nu för TT:s Stora Fotopris. 
Det känns hedrande och jag är särskilt glad att de teman jag jobbar med får uppmärksamhet

Berätta mer?
Bilderna är tagna i Ådalen i Ångermanland, som ser både en fortsatt avbefolkning samtidigt som tomma lägenheter fylls med flyktingar från runtom i världen.  
Projektet ligger nära mitt hjärta dels för att det äger rum i ett område som jag lärde känna som barn på besök till Sverige från USA. 
Att kunna återvända till byarna och utforska minnen och nostalgi och hur det påverkar fotograferandet har haft stor betydelse för mig. 
Sen att kunna lära känna så många starka individer –både nyankomna och långtidsbybor- och bli inbjuden i deras dagliga liv – det har varit en en fin resa. 



Foto: Linda Maria Thompson

Vad är din idé om fulländad lycka? 
Peace of mind – att känna sig lugn och tillfreds där man är – även om det är inte perfekt.

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse? 
Räknas bedövning hos tandläkaren?

Vilken är din största fobi? 
It’s a tie. Maskot och clowner. 



Foto: Linda Maria Thompson

Vilken är din favoritsvordom? 
Shit. (Amerikansk uttal) funkar bra till det mesta. 

Vad är din största rädsla? 
Att inte hinna med allt jag vill göra i det här livet.  

Vad ogillar du i din personlighet? 
Att jag inte alltid har tålamod. 

Vad är din bild av total misär? 
Lidande.  



Foto: Linda Maria Thompson

Vad ogillar du i andras personlighet? 
Girighet och självupptagenhet. 

Vilken levande människa beundrar du mest? 
Alla som kämpar på trots svårigheter. 
Ett exempel är Humaira som jag fotade och spenderade en hel del tid med under In Place of Memory. Hon lämnade Afghanistan med sin familj efter hennes mor blev dödad av Talibanerna och söker asyl i Sverige. 
Jag har lärt känna henne under mer än två år och hennes barn pratar nu flytande svenska. 
Hennes yngsta är född i Sverige en vecka tidigare än min egen yngsta dotter. 
Trots at UD anser att man bör inte resa till Afghanistan, har Migrationsverket beslutat att hela familjen ska skickas tillbaka. 
Det ska ske inom närmaste veckorna nu. 
Jag beundrar hennes drivkraft och styrka att kunna kliva upp varje dag och få barnen till dagis och laga mat, baka bröd och le.
Tyvärr är inte hennes historia unik. 
De flesta asylsökande jag fotade under projektets gång har fått avslag på sina ansökan. 
Jag beundrar deras styrka att kunna hålla ihop för familjen. 



Foto: Linda Maria Thompson

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap? 
Jag vet inte om det är en egenskap – men jag tycker det är överskattade att ha rätt svar– det är mycket mer intressant med att ta upp rätt fråga och våga fundera på saker än att vara så säker på vad man tycker hela tiden. 

Vad gillar du allra minst med ditt utseende? 
Håret lever ju sitt eget liv, men jag gillar det ändå. 

 Vilken levande människa ogillar du mest? 
Jag lånar ett uttryck från min Amerikansk farmor: "If you dont have anything nice to say about a person, don’t say anything at all." 



Foto: Linda Maria Thompson

Vilken är din största motgång i livet? 
Mig själv – att man står i vägen för sig själv ibland och gör enkla saker komplicerat.

Vilken bok har betytt mest för dig? 
Fotobok:
”The Photographs of Dorothea Lange” -min första fotobok som jag fick i High School. 

Text bok:
Karin Johannisson Nostalgia 
(Jag kan tacka Anna Clarén för den boktipsen för en decenium sen!)

Det konstigaste stället du vaknat upp på? 
Wild Horse Hot Springs, Montana, USA. 

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara? 
Läskigt att komma tillbaka som nån annan än sig själv. 
Hur skulle det vara att gå runt i nån annan liv? 
Känns lite otäckt att vilja vara nån annan än sig själv.



Foto: Linda Maria Thompson

Var skulle du helst av allt bo? 
Hälften av året i Klippiga bergen i Montana och hälften i Höga Kusten, Sverige.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner? 
Förståelse och lätt för att skratta. 

Hur skulle du vilja dö? 
Gammal och omgiven av familj.

Vad är din största extravagans? 
Att få sova. En tupplur är ju ganska lyxigt när man har två små barn. 

När ljuger du? 
När telefonförsäljare ringer. 



Foto: Linda Maria Thompson

Vilken är ditt favorityrke? 
Det jag har. 
Kombinationen av att jobba som fotograf och undervisa i fotografi är en bra blandning. 
Living the dream.

Vad är ditt motto? 
”When life gives you lemons, make lemonade.” 

Nämn några saker du gör när ingen ser dig? 
Kollar på riktigt, riktigt dåligt TV. 
Inte Paradise Hotell men nästan lika dåligt – Att jag kopplar av med ”Say Yes to the Dress” har hänt nu och då. 

Ångrar du något i livet? 

Bara att jag ångrar ibland! 

-------

Tack som bara den för hjälpen!
Njut december och julen och allt det där.
Vill du se mer av Lindas arbete, besök hennes hemsida.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden