onsdag 2 december 2015

Lucka 2 med Petra Isaksson


I lucka nummer 2 finner du ingen mindre än Petra Isaksson.
Petra bor och jobbar i Luleå och du liksom jag vet precis hur situationen ser ut där uppe i Luleå just nu.
Det är deppigt men det struntar vi i just nu, men min tanke var att göra de där siffrorna vi läser om till människor istället. Nu har jag inte fått med mig alla sex, men det gör inget.

Här i lucka två får du chansen att lära känna en av fotograferna lite bättre.
Så mina damer och herrar.
Lucka 2 med Petra Isaksson.

Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Det första jag kommer att tänka på är ett jobb på flyktingströmmen genom Sverige till Finland som jag och reporter Ingela Rasimus gjorde.

Berätta mer?
Vi flög ner till Stockholm och tog nattåget upp till Luleå och under resans färd pratade vi med flera personen som berättade sina historier och vilken resa de gått igenom.
Alla var väldigt öppna och delade med sig av sina historier. 
Det enda tråkiga med ett sånt jobb är token som mailar i efterhand. 
Som tur är man som fotograf väldigt befriad från just sådant men reportrarna får mail direkt.

Vad är din idé om fulländad lycka?
Jag blir glad av mina nära och kära. 
Känner mig väldigt lycklig och fokuserar på nuet och tänker inte att gräset är grönare på andra sidan – för det är det ändå oftast inte.



Foto: Petra Isaksson

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Jag har inte haft någon drogupplevelse personligen (om man inte räknar med alkohol).
Däremot blev jag väldigt illa berörd när jag var i Norge och jobbade i samband med Utøya. Betydligt mer missbrukare än vad jag någonsin stött på mitt framför ögonen på öppna gator i dagsljus.

Vilken är din största fobi?
Att bli jagad. 
Bara tanken tycker jag är obehaglig och mig jobbigaste och mest återkommande mardröm från barnsben är att jag blir jagad av en björn. 
Huvva. 
Sen har jag nog en liten fobi av fåglar som flyger. 
Men det är befogat då de vid ett antal  tillfällen gjort utfall. Men tror det hör ihop. Ett annat sätt att bli jagad på bara.

Vilken är din favoritsvordom?
Fan, börjar man så tar det som inte stopp.




Foto: Petra Isaksson

Vad är din största rädsla?
Döden. 
Största rädslan är att de jag bryr mig om dör. 
Fick ta bort min katt ganska nyligt och trodde aldrig jag skulle sluta gråta.

Vad ogillar du i din personlighet?
Jag blir nervös i obekväma situationer. 
För mitt egen välmåendes skull skulle jag vilja slippa det.

Vad är din bild av total misär?
Krig och orättvisor i allmänhet.




Foto: Petra Isaksson

Vad ogillar du i andras personlighet?
Respektlöshet.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Obama.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Kontroll/makt.


Foto: Petra Isaksson


Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
De dagar jag känner sig mest risig är på vintern då man är blek och jävlig. 
Mer pigment!

Vilken levande människa ogillar du mest?
Putin.

Vilken är din största motgång i livet?
Då fotoavdelningarna lades ner på Norrbottens-Media. 
Besvikelsen.

Vilken bok har betytt mest för dig?
Hypnotisören var bra men kommer inte på någon som direkt betytt mycket.

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
Skönt nog inget.




Foto: Petra Isaksson

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Någon som inte lever så likt mig själv.

Var skulle du helst av allt bo?
Bygga ett nytt hus vid havet i Luleå.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de ställer upp och är ärliga.

Hur skulle du vilja dö?
I sömnen låter nog bekvämat.




Foto: Petra Isaksson

Vad är din största extravagans?
Jag lägger för mycket pengar på kläder.

När ljuger du?
Jag är dålig på ljuga och det gör ont i mig. 
Om jag gör det är det för att inte såra någon och skulle helst inte ljuga då heller, bara avstå från att säga sanningen.

Vilken är ditt favorityrke?
Just nu, det jag har idag, Fotograf. 
Men jag tror att jag skulle gilla att jobba som utredare också.




Foto: Petra Isaksson

Vad är ditt motto?
Alla ler på samma språk.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Inte direkt något jag kommer på. 
Men skulle ju inte direkt klia mig på opassande ställen eller fisa bland folk.

Ångrar du något i livet?
Nej. Det går inte att backa i livet, bara se framåt. 
Så om det är något man vill göra så är det bara att göra det idag..

--------------

Tack så himla mycket för hjälpen Petra, hoppas du får en fin december och att allt ordnar sig inför nästa år på bästa sätt.
Jag håller tummarna för dig och dina kollegor.





Foto: Petra Isaksson

1 kommentar:

Ingvor Lundeqvist sa...

Så fina bilder!
Den med den lilla strumpklädda foten var så rörande..

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden