lördag 5 december 2015

Lucka 5 Tommy Ellingsen


Tommy Ellingsen vann Årets Bild i Norge efter Utøya för några år sedan.
Jag träffade Tommy några år tidigare i Stavanger. Här leker han med sin dotter.
Jag var där och föreläste och efter det gick vi och käkade och Tommy visade fina bilder på amerikansk fotboll han hade fotograferat.
Sedan dess har jag haft ögonen på honom såklart.

Så i lucka 5 har vi ett norskt bidrag i Tommy Ellingsen.
Öppna luckan och läs! Här ser du bättre hur han ser ut förresten.




Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Nei. Dette året har gått alt for fort.

Berätta mer?
Altså, jeg har møtt mange kjekke mennesker og jobbet med mange fine folk, men er nok ikke spesielt fornøyd med noenting likevel.

Vad är din idé om fulländad lycka?
Å være hjemme med min familie. 
Gjerne fredag ettermiddag. I tillegg å kjøre motorsykkel. 
Det er også noe av det beste jeg vet.



Foto: Tommy Ellingsen

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Ja, flere.

Vilken är din största fobi?
Jeg har ingen veldig store fobier, men kjenner det litt når jeg er blant enorme folkemengder og i veldig trange rom, ja og i høyden og i mørket. 
Når jeg tenker meg om, tror jeg nok at jeg har en liten bit av de fleste fobier som finnes. 
Og kattebæsj.

Vilken är din favoritsvordom?
Faen.

Vad är din största rädsla?
At det skulle skje noe med datteren min.



Foto: Tommy Ellingsen

Vad ogillar du i din personlighet?
Mye. Tenker generelt for mye på hvordan andre oppfatter meg. 
Burde gitt mer faen slappet mer av.

Vad är din bild av total misär?
Døde barn.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Mennesker som ikke finnes pragmatiske. 
Gjerne som vakter på en fotballstadion, hva som helst. 
De bruker ikke fornuft eller logikk. De sier bare at «det er sånn det er, jeg lager ikke reglene». 
Faen, det irriterer.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Min mamma.



Foto: Tommy Ellingsen

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Intelligens og suksess. Jeg har sittet og hørt på mange intervjuer med steinrike mennesker med en master fra Harvard og tenkt at de bare prater piss. 
Det er bra å være smart, for all del, men vi gjør det noen ganger større enn det er.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jeg har et langt hode, litt cone head, i tillegg har jeg skjeve øyne. 
I det hele tatt er det en hel del jeg kunne tenkt meg å endre på. 
Tåpelig, egentlig.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Jeg misliker egentlig ikke noen.



Foto: Tommy Ellingsen

Vilken är din största motgång i livet?
Jeg er usikker. Til nå har jeg opplevd samlivsbrudd, åpen hjertekirurgi og en nesten-konkurs som de verste hendelsene. 
Jeg synes egentlig det er store nok hendelser, med tanke på at jeg bare er 29 år.

Vilken bok har betytt mest för dig?
Brødrene Løvehjerte av Astrid Lindgren. 
Den opplevdes veldig sterk når jeg var barn og gjør det fortsatt. 
Både film og bok faktisk.

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
Jeg har våknet inni en busk veldig langt hjemmefra en gang.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Jeremy Clarkson eller en helt vanlig mann. 
Det har fungert ganske fint til nå, så det kan jeg godt prøve igjen.



Foto: Tommy Ellingsen

Var skulle du helst av allt bo?
Jeg trives veldig godt med å bo i Stavanger. Jobbmessig hadde det kanskje vært bedre å bo i Oslo, men det er ikke aktuelt akkurat nå. 
Jeg elsker byen min og kjenner den inn og ut.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
At vi fortsatt er venner selv om jeg veldig sjelden har tid til dem.

Hur skulle du vilja dö?
I 150 kilometer i timen mot en betongvegg. 
Eller i søvne. Det hadde også vært fint.

Vad är din största extravagans?
Det er nok når jeg får et finere hotell enn jeg strengt tatt fortjener på reise. 
Ligge som en sjøstjerne oppå lakenet og bestille roomservice, det er ganske fint.



Foto: Tommy Ellingsen

När ljuger du?
Når det ringer telefonselgere lyver jeg nesten hver gang. Jeg synes det er morsomt å dikte opp historier som passer med det de spør om.

Vilken är ditt favorityrke?
Profesjonell.

Vad är ditt motto?
Har ikke noe motto, men er fornøyd med livet så lenge jeg har råd til take away mat noen ganger i uken.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Jeg ligger i sengen samtidig som jeg drikker øl, snuser og ser på HBO eller Netflix. Nesten hver kveld gjør jeg det faktisk. Min kjæreste ser meg da, så det teller kanskje ikke. 
Nei, jeg vet ikke. 
Det var et vanskelig spørsmål.

Ångrar du något i livet?

Ja, jeg angrer mye. Sånn er livet.

--------------

Tack så mycket för hjälpen Tommy. Ha en fin jul när det är dags.
Vill du veta mer om Tommy, så går du bara in på hans hemsida.


Foto: Tommy Ellingsen

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden