lördag 19 december 2015

Lucka 19 Joakim Roos



Det är något speciellt med Joakim Roos.
Han är mycket god vän till en mycket god vän till mig.
Därför ser jag honom som en mycket god vän också, även om vi inte träffas jättemycket.
Men det är en varm och go person kan jag lova.
En gång var jag själv på läger på västkusten och DN skulle komma på besök.
Jocke var fotografen och han rörde sig så fint och tog alla på ett så bra sätt.
Jag kände mig glad och stolt att ha honom där i rummet.

Nu öppnar vi lucka 19 och lär känna Jocke Roos lite mer.

Varsågoda!

Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Jag har haft ett sabbatsår i år, efter att jag avslutat 2 stora projekt om romer i Göteborg med omnejd.
Men i september kunde jag inte låta bli att möta flyktingarna som kom via Kiel till Göteborg. Många hade ju haft en dramatisk flykt genom Europa. 
Jag såg många som var nöjda att de äntligen nått Sverige. 
Det blev positiva bilder. 
Och det gjorde mig glad att se. 
Oftast är ju bilder på flyktingar tragiska och fyllda med problem.

Foto: Joakim Roos


Vad är din idé om fulländad lycka?
Lycka och olycka pendlar hela tiden fram och tillbaka. 
Det gör gott att dela med sig av sig själv till någon, men också att kunna ta emot från någon annan. 
Jag kom en sen natt till busstationen utanför Göteborg. 
Alla bussar hade slutat gå, utom en som stod startklar att göra sin sista tur för natten. 
Jag frågade om han skulle åt mitt håll, men det skulle han inte, utan åt motsatt håll. 
Jag hörde att hans svenska bröt på något balkanspråk och frågade var han kom ifrån. Utanför Sarajevo svarade han. 
Eftersom jag varit där så frågade jag vidare, -jasså var då?. 
Banja Luka sa han då. 
Men det ligger ju 25 mil från Sarajevo. 
Eftersom jag varit där också sa jag,- jasså var där? 
Han sade, inte riktig där utan utanför Banja Luka, en by som heter Kozarac. Och där hade jag också varit, så jag sa:
-Där i Kozarac har de en av de absolut bästa maträtterna som finns, nämligen Kljukusa. Han, busschaffören, blev så glad att jag ätit deras bästa lokala maträtt så han startade bussen, struntade i sin rutt och så körde han mig hem, vi skrattade hela vägen.

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Det skulle väl vara Redbull och vodka, resten får ni räkna ut själva.

Vilken är din favoritsvordom?
Skit också!

Vad är din största rädsla?
Maktlöshet.





Foto: Joakim Roos

Vad ogillar du i din personlighet?
Min envishet,  men den är bra att ha om man jobbar som bildjournalist. 

Vad är din bild av total misär?
Det är när jag sett barn som är rädda. 
Rädsla kan skapa mer problem än man tror.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Jag gillar inte folk som är utstuderat listiga.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Jonas Lindkvist, han är nog ändå världens bästa människa.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Narcissism.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Allt jädra skägg som är i vägen, jämt.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Jag ogillar främlings fientliga människor.

Vilken är din största motgång i livet?
Det måste ha varit när min far dog, jag var 16 år då.

Vilken bok har betytt mest för dig?
"Vägen" av Cormac McCarthy och "Lyckad nedfrysning av Herr Moro" av Roy Andersson, men också "Nonviolent Communication" av Marshall B Rosenberg.

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
Förra veckan somnade jag hos min tandläkare i tandläkarstolen, jag snarkade dessutom. Tandläkaren knackade mig lite i pannan. 
Hallå, nu är det dags att gapa :-)




Foto: Joakim Roos

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
En hund kanske, de är så söta och verkar ha roligt, och så får man slicka folk i ansiktet hela tiden.

Var skulle du helst av allt bo?
Jag älskar att sova i tält, men det kan vara jobbigt att bo i tält. Men säg i en husvagn då, parkerad på en plats 3 meter från havet.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de stannar kvar oavsett vad som händer.

Hur skulle du vilja dö?
Långsamt långsamt.

Vad är din största extravagans?
Jag har slutat med sådant. 

När ljuger du?
När någon ringer och frågar om jag kan fotografera deras bröllop. Jag svarar alltid ja, javisst, jättekul… när är brölloppet? Jasså den helgen, skit också, då är jag bortrest…

Vilken är ditt favorityrke?
Fotomodell eller vårdyrket. (Se bild)





Vad är ditt motto?
Gör inte det idag, som du kan göra imorgon.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Smygäter lakrits samt sjunger psalm 730 "Må din väg gå dig till mötes"

Ångrar du något i livet?


Nej, men det finns vissa platser som jag inte borde varit på.

------------------

Tack så mycket Jocke, hoppas du får en fin jul och ett riktigt Gott Nytt år också!

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden