torsdag 17 december 2015

Lucka 17 Åke Ericson


Det här är Åke Ericson
Johan Bergmark har tagit bilden på honom och du vet vem han är.
Årets Fotograf för några år sedan i tävlingen Årets Bild.
Vi träffades i den lilla byn Färna i Västmanland i somras. Han började sin karriär i Enköping och gick vidare till Aftonbladet som han sedan sa upp sig ifrån.
Nu är han frilans i Stockholm.

Nu öppnar vi lucka 17 tycker jag, vad säger du om det?

Åke Ericson mina damer och herrar.

----------

Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
När jag var två veckor i Belgrad för att dokumentera dom statslösa Romerna.

Vad är din idé om fulländad lycka?
När jag ser att jag kan göra mina barn glada utan att dom får prylar av mig.

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Efter att varit vaken i 48 timmar pga arbete så började jag hallucinera.

Vilken är din största fobi?
Att arbeta på höga höjder.

Vilken är din favoritsvordom?
Fan!



Foto: Åke Ericson

Vad är din största rädsla?
Att mina barn ska bli skadade.

Vad ogillar du i din personlighet?
Otåligheten.

Vad är din bild av total misär?
Kriget i Syrien.



Foto: Åke Ericson

Vad ogillar du i andras personlighet?       
Falska människor som skadar andra människor med sina lögner och hänsynslöshet.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Kofi Annan.
          
Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Önskar att jag hade börjat träna för många år sedan för att stärka min rygg.
          
Vilken levande människa ogillar du mest?
Bachar el-Assad



Foto: Åke Ericson


Vilken är din största motgång i livet?
Vet ej.

Vilken bok har betytt mest för dig?
Richards Hoolbroks memoarer.
          
Det konstigaste stället du vaknat upp på?
Dom gånger som jag rest så mycket att jag inte haft koll på när jag vaknat var jag befunnit mig.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Nelson Mandela.


Foto: Åke Ericson

Var skulle du helst av allt bo ?
Provance. 

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Deras ärlighet.

Hur skulle du vilja dö?
I sömnen.

Vad är din största extravagans?
Mitt samlande av fotoböcker.



Foto: Åke Ericson

När ljuger du?
Aldrig.

Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf.

Vad är ditt motto?
Att alltid försöka göra mitt bästa.



Foto: Åke Ericson

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Följer inte alla lagar när det gäller att parkera bilen i Stockholm och syndar speciellt när jag vet att parkeringsvakterna är på behörigt avstånd.
         
Ångrar du något i livet?
Det är ändå ingen idé eftersom det ändå är för sent.

----------------------

Tack som bara den för hjälpen Åke, hoppas du får en riktigt fin jul och ett gott nytt år också.
Här har du Åkes hemsida också om du vill kika mer.



Foto: Åke Ericson

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden