lördag 21 januari 2012

Nominerad: Åsa Sjöström



Min kollega Åsa Sjöström är också nominerad. Hon är mitt tips till Årets Fotograf men det får vi se den 16 mars om det stämmer. Jag är som jag skrivit riktigt glad att Åsa och Kalle (och jag med för den delen) är nominerade från Sydsvenskan.
Vi behöver det i vår satsning på att finnas i bildjournalistiska Sverige.
Åsa inspirerar oss alla på jobbet med sitt driv och sitt tänk att hitta historier och få dom gjorda.
Nu har jag varit chef över henne i 3 år och nu blir det roligt att vara fotografkollega med henne.
Jag skickade henne med väldigt kort varsel till Norge som du ser en bild från längst ner.

Grattis till nomineringen!
Tack! Och Grattis till dig!
Tack.Vad tror du själv det är för bild eller för bilder?
Har faktiskt ingen som helst aning. Jag hoppas det är för mitt reportage om de anklagade häxorna i Ghana. Men det känns svårt att konkurrera mot de stora Nyhetshändelserna som Japan, Norge och Mellanöstern.


Foto: Åsa Sjöström/Sydsvenskan

Vad går du riktigt igång på, på jobbet?
Samhällsskildrande reportage och stora nyhetshändelser. Berättelser som berör.
Hur många bilder skickade du intill tävlingen?
Vet inte, men det var rekord- många i år. 4 reportage och singelbilder.
Tycker du det är viktigt med tävlingar?
Ja. Det är hedersamt och fint att bli nominerad. Bilderna och berättelserna får leva längre och blir en del av historien.
Kan du avslöja om du har några grejer på gång under 2012?
Jag vill fortsätta min reportage om kvinnor och barn som utsätts för hot och förföljelser genom den gamla häxtron.
Vilken öga fotograferar du med?
Vänster.
Drömreportage?
Jag tänker inte längre än till nästa stora reportage, så drömjobbet nu är att finansiera och fullfölja häxjobbet.
Hur många minneskort har du?
Ett kort till varje kamera. Borde faktiskt köpa in några till.
Tack så mycket för hjälpen och lycka till i Malmö, vi ses där om inte förr.


Foto: Åsa Sjöström/Sydsvenskan

Till sist några enkla och snabba.
Senaste mat du åt?
Matrisens vegetariska Pasta. Som gröt ungefär.
Senaste flygsträcka du flög?
Stockholm-Malmö
Senaste land du var i?
Kenya
Senaste magasin du läste?
Family Living
Senaste film du såg?
Nåt som gick på TV. Den handlade om Queen Elisabeth, men jag vet inte vad den heter. Är lite svag för kostymfilmer.
Senaste musik som verkligen inspirerade?
Vad svårt, jag älskar ju verkligen Martha Wainright så det får bli hennes musik. Kan inte bli mätt på Martha. Vi har även spelat mycket Jörgen Johanssons band, The Dimestore Junkies hemma och Deportees– Islands and shores.
Senaste galleri du gick till?
Fotografiska. Det bästa som hänt Sverige på mycket länge.
Senaste jobb du gjorde?
Kungen var på besök idag. Och igår fotograferade jag cykelställ.
Senaste hemsidan du kollade?
Ami Vitale


Foto: Åsa Sjöström/Sydsvenskan

2 kommentarer:

Åsa Sjöström sa...

Tack för dina fina ord, Lasse!
Årets Fotograf känns smickrande, men jag tror inte det. Det blir nog någon från det vanliga gänget som turas om.
Det är alltid lika roligt med dem här intervjuerna!
Kram

Lars D sa...

Tack Åsa!
Det är härligt att vara nominerad sen får vi se hur allt går.
Jag håller tummarna.
Kram,

LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden