måndag 23 januari 2012

Nominerad: Tom Wall



Tom Wall är inte bara fotografson utan också hemmahörandes här i Skåne.
Trelleborg.
Jag har träffat Tom några gånger och det tycks vara en fin kille.

Grattis till nomineringen!
Tack så mycket och grattis själv!
Tack.Vad tror du själv det är för bild eller för bilder?
Hmm i mitt fall så var det ju inte så många bilder som jag skickade in,
så antingen blir det min Luciabild eller en av Bob Hund bilderna.


Foto: Tom Wall

Du gör debut i ÅB, hur känns det?
Det känns helt otroligt! Att ha sitt namn på samma lista som mina
förebilder, ja det känns stort, och lite surrealistiskt faktiskt.
Hur länge har du jobbat som fotograf?
Jag har försörjt mig på fotot i 2 år men innan dess frilansat en hel
del.
Vad går du riktigt igång på, på jobbet?
Utmaningar helt klart. Den känslan man får när man är ute på ett jobb,
man vet att man har begränsad utrustning, lite tid och ett antal sidor
som MÅSTE fyllas och det är upp till dig. Inte bara att reda upp det
utan att faktiskt göra någonting som sticker ut och är bra. Man kan
säga att det är pressen i pressfotografi som jag gillar.
Hur många bilder skickade du in till tävlingen?
Jag skickade in 3 bilder. Ett till svenskt vardagsliv (Lucian) och två
till Nöje.
Tycker du det är viktigt med tävlingar?
Både och skulle jag nog säga. Å ena sidan ska bra journalistik inte
handla om att vinna tävlingar. Å andra sidan är det bra att det finns
ett forum som faktiskt belönar och kanske till och med sporrar bra
journalistik.
Kan du avslöja om du har några grejer på gång under 2012?
Inte direkt så nej. Men jag har ett par långtvarande projekt som
eventuellt kommer resultera i någonting under året.
Vilken öga fotograferar du med?
Får väl egentligen säga båda om jag ska vara ärlig. Mitt dominanta öga
är det högra och så brukar jag använda det vänstra till att scanna av
saker i periferin. Sen har jag en teknik som jag använder för att hålla
still på längre slutartider, där jag lägger kameran på nyckelbenet och
pressar hela vänstra sidan av huvudet mot sökaren. Låter lite
komplicerat men det funkar faktiskt.
Drömreportage?
Svår fråga, finns så många jobb som man drömmer om att göra att det är
svårt att bara välja ett. Ett OS hade varit fantastiskt att täcka men
det absolut häftigaste hade väl varit att vara med om en historisk
händelse och vara där mitt i centrum av händelseförloppet.
Hur många minneskort har du?
Alldeles för många men konstigt nog alltid för få.
Tack så mycket för hjälpen och lycka till i Malmö, vi ses där om inte
förr
.
Tack själv det ska bli hur trevligt som helst.

Till sist några enkla och snabba.
Senaste mat du åt?
Hmm det var nog havregrynsgröten imorse.
Senaste flygsträcka du flög?
Sverige - Belgien
Senaste land du var i?
Danmark
Senaste magasin du läste?
Räknas kameraaffären BH-Photos katalog som magasin?
Senaste film du såg?
Svenskregisserade Tinker, Tailor, Soldier, Spy
Senaste musik som verkligen inspirerade?
Radiohead eller Queens of the Stoneage
Senaste galleri du gick till?
Malmö konsthall
Senaste jobb du gjorde?
Plåtade Handboll YIF mot Lugi
Senaste hemsidan du kollade?
Ska jag vara ärlig så var det nog antingen Facebook eller Gizmodo
haha.


Foto: Tom Wall

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden