måndag 23 januari 2012

Nominerad: Jörgen Johansson



Jörgen Johansson från Finja i norra Skåne är också nominerad.
Jag ser honom som min vän.
Jörgen är en jobbig jävel.
Han får en att på samma gång som jag får energi av honom, genom bara hans sätt att vara bli lika förbannad på honom.
För att han får saker gjorde och gör det han vill. Ibland får jag för mig att mannen har mer timmar på dygnet än mig.
Då blir jag ju lite arg ändå. Men mest så ger det så mycket energi och inspiration så du fattar kanske inte.
Jörgen ser människor. Jörgen kommer aldrig bli en diva. Han bryr sig om alla. Han är en överlevare.
Han nöjer sig inte med fotografi utan han släpper lite skivor och sånt också och så har min kollega Lars Brundin gjort en film om honom. Så bra och när det var premiär för den i kulturhuset i Hässleholm ville dom brorsorna att jag skulle presentera Brundin.
Ja, du hör ju.

Grattis till nomineringen!
Tack Kapten Dareberg! Ber att få gratulera dig också.
Tack.Vad tror du själv det är för bild eller för bilder?
Svårt... Hoppas att det är mitt bildspel från Pine Ridge-reservatet i South Dakota. Jag tror inte så mycket på mitt bildreportage därifrån med tanke på alla som hänt i världen i år.
Skulle också kunna vara en bild som jag tog på en marsvinsutställning i Hässleholm som är ganska kul. Jag blir glad för vilket som. Stolt över att vara nominerad.

Pine Ridge//Oglala Lakota Nation from Jörgen Johansson on Vimeo.



Du varvar fotografi och musik, hur går det?
Det går ganska bra nu när jag är frilans. Det var tuffare på den tiden jag hade en fast anställning.
Glad och tacksam att jag varje dag får chansen att göra sådant jag brinner för.
Berätta om när du stod på scen med självaste Bruce Springsteen bara för någon vecka sedan?
En ganska magisk upplevelse, även för en pojke från Finja :-)
Vi var i Asbury Park, New Jersey för att göra ett par konserter och för att promota vårt band The Dimestore Junkies under Light Of Day-festivalen. Wilie Nile bjöd in mig och min fru till den stora konserten på Paramount Theatre på lördagkvällen för att göra en låt tilsammans med honom. På eftermiddagen samma dag blev det klart att Bruce skulle komma dit och vara med. Vi klev upp på scen tillsammans med Springsteen och njöt. Det hela slutade med att Bruce gjorde en egen två och en halvtimmes konsert och vi blev uppbjudna igen och sjöng de fyra sista låtarna tillsammans med honom, däribland The Promised Land och Thunder Road.
En fin kväll...
Vad går du riktigt igång på, på jobbet?
Jag gillar att hitta mina egna reportage, planera, resa, skriva och fotografera. Att få träffa människor och berätta deras historier och livsöden är definitivt det som griper mig mest. Sociala, dokumentära reportage som tar lång tid både att planera och fotografera.
Hur många bilder skickade du in till tävlingen?
Jag skickade in 21 bilder, varav två reportage om tio bilder var, samt två bildspel.
Tycker du det är viktigt med tävlingar?
Årets Bild är definitivt en höjdpunkt på året. Både tiden man spenderar när man går igenom året som varit samt själva festen, vare sig man är nominerad eller ej.
Detta är min tredje nominering och det har alltid betytt mycket för mig. Det är ett fint kvitto på att man gör någonting som är rätt. Lite som att få stå på scen med Springsteen.
Kan du avslöja om du har några grejer på gång under 2012?
Jag åker till Texas om ett par veckor. Där har jag hittat ett par rätt kul grejer som jag tänker göra. En sak som jag faktiskt drömt om i flera år. Ber att få återkomma med mer om detta.
Vilken öga fotograferar du med?
Vänster
Drömreportage?
Mitt reportage om Pine Ridge-reservatet var ett av mina drömreportage. Jag kommer att fortsätta åka dit, besöka mina vänner och berätta mer om denna plats som är en av de fattigaste i USA. En annan dröm är att åka runt i världen på olika Elvis Presley-festivaler och dokumentera de människor som klär ut sig och uppträder som Elvis.
Hur många minneskort har du?
6
Tack så mycket för hjälpen och lycka till i Malmö, vi ses där om inte förr.
Tack själv, lycka till och ett stort tack för att du gör dessa intressanta och bra intervjuer. Mycket kul läsning.
Åhh, tack för det, gulligt av dig.


Foto: Jörgen Johansson

Till sist några enkla och snabba.

Senaste mat du åt?
En fantastisk hemlagad tomatsoppa.
Senaste flygsträcka du flög?
Toronto-Köpenhamn
Senaste land du var i?
Kanada
Senaste magasin du läste?
Det fantastiskt fina iPad-baserade ONCE.
Senaste film du såg?
Drive, på flyget häromdagen.
Senaste musik som verkligen inspirerade?
Lyssnade på grymt mycket musik i Jersey förra veckan.
Quincy Mumford, James Maddock och Willie Nile för att nämna några.
Senaste galleri du gick till?
Fotografiska, oj så bra.
Senaste jobb du gjorde?
Ett porträtt på en dirigent i Höör.
Senaste hemsidan du kollade?
Det måste ha varit någon av de bloggar jag dagligen kollar. Din, Daniel Nilsson, Lars Brundin, Åsa Sjöström eller Pontus Höök. Keep upp the great work!


Foto: Jörgen Johansson

2 kommentarer:

Jörgen Johansson sa...

Stort att du tar dig tid att göra dessa intervjuer. Glad och rörd över att läsa det du skriver. Men du, det är ju jag som är förbannad på dig och undrar hur du hinner med :)
Du måste väl rimligtvis vara Sveriges första bildchef som har en nomineringskonsekvens på 66%?
Stort!
Kram från Finja

Lars D sa...

Haha, ja kanske det jag vet inte.
Roligt är det ju åtminstone.
Men nu ska det gasas så att säga:-)

kram,
/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden