lördag 21 januari 2012

Nominerad: Pontus Höök


Foto: Martin Doshé

Som jag skrev när nomineringslistan kom kunde jag inte och kan inte låta bli att bli lite extra glad att just Pontus Höök är nominerad. Att bli utskickad av en kvällstidning för ett kungligt jobb och sedan bli så nerslagen av sin egen arbetsgivare.
Härlig revansch och det gör mig glad.
Som du vet bor Pontus i New York sedan länge och frilansar därifrån. Han skriver ofta på sin blogg men desto oftare läggar han in bra vardagsbilder från USA.

Grattis till nomineringen!
Tack. Väldigt kul!
Vad tror du själv det är för bild eller för bilder?
Jag tror mycket på en bild på George W Bush där han ser väldigt tyngd ut av situationen under en minnesstund för 9/11.


Foto: Pontus Höök

Är du en av Aftonbladets fotografer dagen efter prisutdelningen tror du?
Svårt att säga. Ingen har sagt något. Jag antar att det är något jag får läsa i tidningen.
Vad går du riktigt igång på, på jobbet?
När samspelet med redaktör-reporter-redigerare klaffar och man tillsammans producerar en bra produkt.
Hur många bilder skickade du in till tävlingen?
9 stycken bilder.
Tycker du det är viktigt med tävlingar?
Ja, det kan ge motivation till att jobba ännu hårdare för att ta bättre bilder. För det är ju trots allt ganska upplyftande att bli nominerad.
Kan du avslöja om du har några grejer på gång under 2012?
Jag håller på att planera en grej som jag drömt om länge. Om det blir av vet jag ännu inte men jag jobbar på att det ska bli så. Det har med valet att göra och det är väl allt jag kan säga i nuläget.
Vilken öga fotograferar du med?
Vänster
Drömreportage?
Förhoppningsvis det reportaget jag planerar att göra under 2012.
Hur många minneskort har du?
12 kanske?
Tack så mycket för hjälpen och lycka till i Malmö, vi ses där om inte förr.
Tack ska du ha. Ser fram emot det!


Foto: Pontus Höök

Till sist några enkla och snabba.
Senaste mat du åt?
Flingor med mjölk.
Senaste flygsträcka du flög?
Des Moines till New York. Mellanlandning i Detroit.
Senaste land du var i?
USA
Senaste magasin du läste?
PDN
Senaste film du såg?
Dokumentärfilmen om Peter Forsberg.
Senaste musik som verkligen inspirerade?
Candi Staton - Mercy now
Senaste galleri du gick till?
The Americans med Robert Frank på Metropolitan Museum.
Senaste jobb du gjorde?
NHL-hockey.
Senaste hemsidan du kollade?
www.news.yahoo.com


Foto: Pontus Höök

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden