tisdag 24 januari 2012

Nominerad: Joel Marklund



Joel Marklund på bildbyrån är sådär härligt ambitiös och duktig.
Han kämpar på och gillar, liksom jag att montera kameror för att se vad det blir av det.
Han är nu nominerad, mycket välförtjänt, för tredje året på raken.

Grattis till nomineringen!
Tack själv!
Vad tror du själv det är för bild eller för bilder?
Jag tror att det är en simhoppsbild på Christofer Eskilsson när han tävlar under VM i Shanghai. Genom att placera kameran i linje med en plastglasskiva som fanns på pressläktaren fick jag det att se ut som att två simhoppare tävlar samtidigt från en i luften hängande plattform. Jag tror på den eftersom Årets bild ringde och bad om råfilen... Sen hoppas jag givetvis även på några andra bilder också.


Foto: Joel Marklund/Bildbyrån

Hur tog Bildbyrån det när ni var 3 fotografer nominerade?
Jag tror aldrig det hänt tidigare att vi haft tre fotografer nominerade samtidigt. Jag har inte varit hemma utan utomlands på jobb men har förstått att redaktionen tyckt att det är roligt. Jag har fått grattismail av en av cheferna.
Hur länge har du jobbat som fotograf?
Jag har jobbat sedan 2006 ungefär, så det är sex år nu. Jag började på NSD i Luleå, gick vidare till Aftonbladet och är nu inne på mitt femte år på Bildbyrån. Innan fotosvängen slirade jag runt som reporter.
Vad går du riktigt igång på, på jobbet?
Bilden. Utmaningar. Jag tror att jag har någon form av "köra in mig i väggen"-grej när jag ser en bra bild framför mig. Då kan jag göra löjligt mycket för att ta den, även om jag vet att den kanske inte kommer att publiceras.
Hur många bilder skickade du in till tävlingen?
Tror det var 15 singelbilder och ett reportage på åtta bilder fördelat på sport nyhet (jag förstår inte det nya namnet när beskrivningen av kategorin är densamma som sport action), sport feature, vardagsbild utland och reportage utland.


Foto: Joel Marklund/Bildbyrån

Tycker du det är viktigt med tävlingar?
Absolut. Det kanske viktigaste är inte tävlingen i sig utan det klimat om bilddiskussioner som skapas under tiden före och efter tävlingen. Man rannsakar sig själv, får ett bokslut på året, lär sig mycket av andra och tas ner på jorden när man ser andra duktiga fotografers bilder ;) Men jag tror också själva tävlingsmomentet ger en del för sådana som mig som är tävlingsinriktade av naturen. Att ha ett mål, en sporre kan vara viktigt ibland när man hamnar i fotografiska dalar.
Kan du avslöja om du har några grejer på gång under 2012?
Jag har ett extremt upptaget år framför mig med ishockey-VM på hemmaplan, i tennisen Franska öppna och Wimbledon och sedan OS i London, vilket för övrigt blir mitt tredje OS. Före, efter och däremellan kommer det säkert en hel del annat också. Mina vänner kan ringa igen 2013.
Vilken öga fotograferar du med?
Höger. Har ofta vänster öga öppet för att uppfatta saker som händer utanför sökaren.
Drömreportage?
Nordkorea.
Hur många minneskort har du?
Två i varje kamera.
Tack så mycket för hjälpen och lycka till i Malmö, vi ses där om inte förr.
Tack själv. Jag tror att det blir en grym fest i Malmö. Ser fram emot det!


Foto: Joel Marklund/Bildbyrån

Till sist några enkla och snabba.
Senaste mat du åt?
En flygplatsomelett. Överraskande bra.
Senaste flygsträcka du flög?
Doha-Istanbul-Stockholm
Senaste land du var i?
Qatar. Bevakade det svenska fotbollslandslaget och lekte rövare i öknen.
Senaste magasin du läste?
Time
Senaste film du såg?
Braveheart på en motionscykel på hotellgymmet i Doha.
Senaste musik som verkligen inspirerade?
Det var länge sen nu jag blev inspirerad i mitt fotograferande av musik. Men för att komma upp i arbetstempo kan The Strokes gå varmt i hörlurarna.
Senaste galleri du gick till?
Fotografiska. Hann dock inte se Nick Brandt-utställningen, vilket gör lite ont.
Senaste jobb du gjorde?
Fotbollslandskampen Qatar-Sverige.
Senaste hemsidan du kollade?
Daniel Nilssons
Den där skåningen är rolig ibland. Men inte speciellt bra på squash. Du kan hälsa honom det.


Foto: Joel Marklund/Bildbyrån

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden