söndag 22 januari 2012

Nominerad: Hampus Lundgren



Hampus Lundgren känner jag inte heller till mer än att han också går på BiskopsArnö.
Samma klass som Ludvig Thunman och Amelie Herbertsson som jag missade när jag skrev om Laura Mendelin.
Hoppas du inte blev ledsen för det Amelie, ibland går det för fort.
Två elever från samma klass alltså.
Respekt på den.
Hampus blogg läser du här.

Grattis till nomineringen!
Tack så hemskt mycket, och grattis själv!
Tack. Vad tror du själv det är för bild eller för bilder?
Det hade varit kul om det handlade om ett reportage, men jag tror det är någon av nyhetsbilderna jag skickade in.
Du gör debut i ÅB, hur känns det?
Ja, det är riktigt kul.
Ni på skolorna har alltid någon med nu för tiden, hur kommer det sig tror du?
Hmm...bra fråga. Vi har stora möjligheter till bra bilddiskussioner och många duktiga personer att vända oss till under urvalet. Både lärare och framför allt varandra. Vi har också gott om tid att planera och utföra våra reportage. Och att vi är unga och drivna är väl inte heller så dumt.
Hur länge har du jobbat som fotograf?
Har egentligen inte börjat ännu, men har varit ute på ett års praktik via utbildningen.


Foto: Hampus Lundgren

Vad går du riktigt igång på, på jobbet?
Det mesta egentligen. Jag tycker det är kul när bilden får lite extra plats i tidningen, när jag får träffa intressanta människor, göra kul reportage, åka på resor, prata mycket bild, dricka kaffe...
Hur många bilder skickade du in till tävlingen?
Runt 25.
Tycker du det är viktigt med tävlingar?
För mig är det mest en kul grej, men det är klart att självkänslan får sig en knuff framåt. Sådana här tävlingar samlar ju också bilder och gör att man får tillfälle att se bra bildjournalistik som man annars lätt hade missat.
Kan du avslöja om du har några grejer på gång under 2012?
Jag kommer mest försöka få igång frilansverksamheten ordentligt och om jag får tillfälle att göra några egna reportage blir det en bonus. Men något måste det bli, oklart vad.
Vilken öga fotograferar du med?
Vänster
Drömreportage?
Svårt att säga. Jag är nyfiken på nordiska jaktmetoder så kanske något åt det hållet. Ingen dröm precis, men intressant.
Hur många minneskort har du?
Två.
Tack så mycket för hjälpen och lycka till i Malmö, vi ses där om inte förr.

Till sist några enkla och snabba.
Senaste mat du åt?
En stor tallrik vaniljyoghurt.
Senaste flygsträcka du flög?
Paris - Stockholm
Senaste land du var i?
Frankrike
Senaste magasin du läste?
Bakom Rubrikerna från Nordens Fotoskolas examensutställning.
Senaste film du såg?
Fucking Åmål.
Senaste musik som verkligen inspirerade?
Håkan Hellström
Senaste galleri du gick till?
Galleri Kontrast.
Senaste jobb du gjorde?
Porträtt åt en finanstidning.
Senaste hemsidan du kollade?
Google

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden