tisdag 24 januari 2012

Nominerad: Lars Lindqvist



Jag var med Lars Lindqvist när han tog emot ett pris i WPP i Amsterdam för några år sedan.
Han och Johan Bävman var dom två svenskar som fick pris det året och Lars höll ett väldigt bra föredrag på engelska.
Lars skrattar mycket och det är fint tycker jag.
En glad och duktig fotograf alltså.
Alltid en bra kombination.

Grattis till nomineringen!
Tack det samma!
Tack.Vad tror du själv det är för bild eller för bilder?
Jag hoppas att det är mitt reportage från Japan som är nominerat.
Vad går du riktigt igång på, på jobbet?
När någon kollega gör något riktigt bra, och det händer ofta.
Hur många bilder skickade du in till tävlingen?
Två rep och några porträtt skickade jag in.
Tycker du det är viktigt med tävlingar?
Så klart är det en utopi att man kan tävla i fotografi men med dom premisserna så är det bra att man ger god svenskt fotografi uppmärksamhet.
Det finns också ett problem i att Åretsbild blir en måttstock för vad som är bra. Kanske inte främst bland oss fotografer men för branschen som helhet. Om alla ens kollegor skickar in väldigt bra bilder och bara några få får pris, då är det inte rättvist. Det tas på för stort allvar och jag tror det skulle vara bra om vi hittade andra och fler sätt att premiera duktiga svenska pressfotografer.
Ett första steg kanske kan vara några fler klasser i ÅB, porträttserie och fler utlandsklasser ett nyhetsår som detta.
Kan du avslöja om du har några grejer på gång under 2012?
Jag ska åka till OS i London.
Vilken öga fotograferar du med?
Vänster.
Drömreportage?
Det kan man ju inte avsöja här:-)
Hur många minneskort har du?
Oj några nya fina och massor av gamla.
Tack så mycket för hjälpen och lycka till i Malmö, vi ses där om inte förr.
Tack Lasse

Till sist några enkla och snabba.

Senaste mat du åt?
En god korv, söt senap, rostad lök och en kålsallad.
Senaste flygsträcka du flög?
Moskva-Stockholm
Senaste land du var i?
Ryssland
Senaste magasin du läste?
Transition

Senaste film du såg?

Tinker tailor soldier spy
Senaste musik som verkligen inspirerade?
Commons ny skiva the dreamer.
Senaste galleri du gick till?
Moderna museets fotoutställning. En skatt!
Senaste jobb du gjorde?
Sveavägen 68 vad annars:-)
Senaste hemsidan du kollade?
Johan Bävmans

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden