söndag 29 januari 2012

Nominerad: Roger Turesson



Roger Turesson är tillbaka som fotograf. Han har länge, länge varit kung inom bildjournalistiken i Sverige.
Många har honom som förebild.
Roger var bildchef på DN under min tid som chef så jag hade chansen att träffa Roger några gånger under den tiden.
Något år innan jag hoppar tillbaka till fotografyrket gjorde Roger det samma.
Nu är han nominerad igen och jag vet inte vilket år i ordningen.

Grattis till nomineringen!
Tack och grattis du också!
Tack för mailet. Kul att få vara med!
Tack. Vad tror du själv det är för bild eller för bilder?
Det är alltid svårt att veta vad juryn valt men jag hoppas på ett reportage
från Mexico som ligger mig varmt om hjärtat.
Vad går du riktigt igång på, på jobbet?
Snabba och gärna stora nyheter men även djuplodande reportage där jag får tid på mig.
Att få berätta helt enkelt.
Hur många bilder skickade du in till tävlingen?
30 bilder
Tycker du det är viktigt med tävlingar?
Årets Bild är viktigt för bildjournalistikens status. Både i branschen och hos allmänheten.
Men man måste man tänka på att smaken är olika. Det finns ingen måttstock när man tävlar
i bild.


Foto: Roger Turesson/DN

Kan du avslöja om du har några grejer på gång under 2012?
Jag har flera grejer på gång - men det är hemligt.....
Vilken öga fotograferar du med?
Höger öga
Drömreportage?
Drömreportaget försökte jag göra förra året men misslyckades - jag gör ett nytt försök i år.


Foto: Roger Turesson/DN

Till sist några enkla och snabba.

Senaste mat du åt?
Yougurt, banan, kivi.
Senaste flygsträcka du flög?
Stockholm - Oslo - Stockholm
Senaste land du var i?
Norge
Senaste magasin du läste?
Tidningen Foto
Senaste film du såg?
Restrepo (Som bland annat gjordes av Tim Hetherington, som dödades i Libyen förra året)
Senaste musik som verkligen inspirerade?
Let England Shake - PJ Harvey
Senaste galleri du gick till?
Gun Gallery
Senaste jobb du gjorde?
Sossarnas partiledarkris
Senaste hemsidan du kollade?
Lauterbach


Foto: Roger Turesson/DN

2 kommentarer:

Håkan Dahlström sa...

Kul att läsa intervjuserien. Tack för ett bra jobb.

Lars D sa...

Tack så mycket Håkan.
/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden