lördag 21 januari 2012

Nominerad: Laura Mendelin


Foto: Sara Holmgren

Laura känner jag inte till tyvärr men jag träffar ju henne den 16/3 på prisutdelningen.
Det jag vet är att hon går i Ludvig Thunmans klass på ön och jag har kollat hennes hemsida.
Hon har svarat på mina frågor ändå.

Grattis till nomineringen!
Tack och grattis du med!!
Tack.Vad tror du själv det är för bild eller för bilder?
Jag tror att jag är nominerad för en singel bild i sport feature klassen, men hoppas på att nomineringen skulle vara för ett reportage jag gjorde för tidningen Stockholm City, eftersom den känns lite annorlunda och udda. Det är ett reportage om en technogudstjänst i Allhelgonakyrkan i Stockholm.


Foto: Laura Mendelin

Du gör debut i ÅB, hur känns det?
Självklart jätteroligt! Vi firade med champange i går kväll! :)
Ni på skolorna har alltid någon med nu för tiden, hur kommer det sig tror du?
Kanske är det fler som skickar in bidrag nu än tidigare? För min egen del skickade jag in för att jag ville bidra till en mera jämställd könsfördelning i tävlingen. Men endast 5 nominerade kvinnor är fortfarande inte ok.
Hur länge har du jobbat som fotograf?
Jag började plugga 2003 och har pluggat foto och jobbat med foto sen dess.
Vad går du riktigt igång på, på jobbet?
Det mesta! Att få sådan access som fotografer har kan man ju inte annat än gå igång på! Sen tycker jag att det är extra roligt när man får vara med om möten som berör eller som är väldigt udda och annorlunda på något sätt. Nåt som får hela kroppen att känna att man brinner för det man gör.
Hur många bilder skickade du in till tävlingen?
8 st, det var allt jag hade råd med.
Tycker du det är viktigt med tävlingar?
Som ung och oetablerad fotograf är all uppmärksamhet ett plus, och självklart är det en kick att bli nominerad! Tävlingar kan också fungera som något slags dragplåster att genomföra fotoprojekt.
Kan du avslöja om du har några grejer på gång under 2012?
Japp! Jag söker stipendier nu för att ha möjlighet att genomföra dom.
Vilken öga fotograferar du med?
Höger.
Drömreportage?
Jättesvår fråga, det finns så mycket jag vill göra!! Men för att nämna något så har jag har länge varit nyfiken på Ryssland. Trots att jag är från Finland är Ryssland ett land som känns så främmande på många sätt, det skulle vara jättespännande att packa en bil full med kamerautrustning och film och åka på roadtrip där.
Hur många minneskort har du?
4 stycken, tror jag, har ganska dålig ordning i min fotoväska .
Tack så mycket för hjälpen och lycka till i Malmö, vi ses där om inte förr.
Vad kul!


Foto: Laura Mendelin

Till sist några enkla och snabba.
Senaste mat du åt?
Lax och potatis i skolans matsal
Senaste flygsträcka du flög?
Helsingfors - Norrköping
Senaste land du var i?
Finland. Men det kanske inte räknas, så då säger jag Frankrike.
Senaste magasin du läste?
IMAGE (finskt magasin)
Senaste film du såg?
Kings Speech
Senaste musik som verkligen inspirerade?
First Aid Kit för sina magiska toner och underbara texter.
Senaste galleri du gick till?
Galleri Kontrast, uställningen Sunay Morning Coming Down med Hanna Modigh
Senaste jobb du gjorde?
Personporträtt för ett finskt magasin.
Senaste hemsidan du kollade?
Min egen och alla de andra nominerades hemsidor.


Foto: Laura Mendelin

1 kommentar:

syster sa...

Rolig intervju med systeryster! Lycka till, alla nominerade!

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden