torsdag 28 juni 2012

Sommarplåtis: Anna Simonsson


Här sitter min fina vän Nisse med sin mamma Anna Simonsson. 
Hon är också fin såklart.
Sådan son sådan mor heter det väl?
Anna träffar jag när jag är i huvudstaden och försöker hålla koll på vad hon gör.
Det är ju en fin gammal vän numer. Vi träffades här nere på Sydsvenskan där jag jobbade/jobbar kvar och hon hade semestervikariat för många år sedan.
Sist sågs vi i Jonas och Jessicas trädgård. Det var en fin eftermiddag.


Anna är ambitiös och har ett enormt driv. Jag beundrar hennes sätt att ta allt på samma allvar.
Under min tid som chef hade jag fördelen att få jobba lite mer tight med henne och här kan du vara helt säker på att få mer än vad du väntar dig från alla jobb du lägger ut på henne.
Det kan vara ett face eller något tillkrånglat uppdrag och Anna levererar alltid över förväntan.
Jag vet ärligt inte hur hon bär sig åt.
Du kan med lätthet följa henne du också på hennes och hennes sambo Linus Meyers blogg här.
Han är för övrigt en väldigt fin kille han också.




Foto: Anna Simonsson


Tiden går och nu har det snart gått ett halvår till. I denna stunden snackar vi om 2012.
Så.
Vad har du sysslat med det senaste halvåret Anna?
Jag har jobbat på och haft skoj kan man väl säga. För tidningar och magasin som jag brukar men även som bildredaktör för Ingenjören, som jag har varit sedan 2009.


Berätta mer är du snäll?
Jag ser hela jobbet som frilansande fotograf och bildredaktör som ett enda stort, roligt och utmanande projekt. Utmaningen ligger mycket i att driva mig själv framåt, prata med vänner och kollegor och försöka att utvecklas som fotograf. Hela tiden. 

Har du något sommarprojekt på gång?
Ta det lugnt, renovera och pyssla med huset som vi har köpt. Och som jag är så otroligt glad över. Krama min familj och bara ha det mysigt. Jag tycker om att ta det lugnt på sommaren och ladda batterierna och att odla inspirationen till höstens jobb.

Åhh, vad spännande, har det gått bra?
Ha ha, jo än så länge har det gått bra. För tillfället är jag i Bohuslän med min lilla, fina familj och med fina klätterkompisar och klättrar. Jag har presterat bättre än jag trodde att jag skulle göra, så det är väl ett projekt i sig kan man väl säga : )




Foto: Anna Simonsson

Ska du ha någon semester i sommar?
Absolut. Som sagt är den precis påbörjad och jag planerar att börja jobba igen så smått i början av augusti om inget oväntat händer.


Blir du stressad av att det bara blir mörkare nu?
Nej inte direkt. Jag njuter så mycket jag kan av de långa dagarna vi har nu. Och har svårt att förstå, när jag lägger mig och det fortfarande är ljust, att det mörknar så tidigt som det gör stora delar av året.


Tycker du sommaren höjer bildkvalitén eller sänker den?
Både och. Fördelen är att man har ett störe ljusspann att utnyttja. Samtidigt är det starka ljus, som uppkommer soliga sommardagar, väldigt svårt att kontrollera som man vill. Om jag ska vara lite tråkigt i mitt svar så tycker jag att alla årstider har sina möjligheter. Jag har alltid gillar lite mörkare bilder, men det är samtidigt nyttigt att behöva lösa en ljusare situation när den uppstår, som den ofta gör, om sommaren.


Hur gör du för att hitta din inspiration?
Just nu var det  längesen jag gav mig själv en riktig inspirationsboost. Dvs gå på någon föreläsning, besöka en fotofestival eller annat. Men jag tittar mycket på film och det ger mig mycket inspiration. Både på det själsliga, som på det fotografiska planet. Och jag tycker mycket om att köpa och bläddra i fotoböcker. Gärna från okända fotografer. Det blir små upptäckter och som att gå på en miniutställning fast hemma, Sen försöker jag prata mycket med min sambo, Linus Meyer, som också är fotograf. Speciellt när jag känner att jag har kört fast. Han tvingar mig alltid, på ett bra sätt, att vrida ett varv till på en situation som jag kanske inte tycker blev som jag ville. Men jag skulle vilja gå mer på utställningar än jag gör, och på föreläsningar.  Ska försöka göra det i höst.




Foto: Anna Simonsson

Ska du till Perpignan? 
Nej inte i år. Jag besökte festivalen tre år i rad för några år sedan och tröttnade lite på festivalens stuk efter det. Men nu känner jag att suget börja komma tillbaka. Det är fantastiskt att den finns. Jag har en snart 2,5-årig son, och känner mig inte toktaggad att släpa runt med honom i varma utställningslokaler, men jag har en dröm att hyra ett stort hus utanför Perpignan tillsammans med andra fotograffamiljer. Och så kunde man äta goda middagar och åka växelvis in till stan för att gå på utställningar och träffa kollegor. Får se om den drömmen blir sann någon dag. Hoppas det. Annars är jag intresserad av att besöka Arles någon gång också. Ja, vilken fotofestival som helst faktiskt.


Har du någon tanke på hur bildjournalistiken kommer förändras i framtiden?
Nej inte direkt. Men jag tror att det är viktigt att vi fotografer tar alla uppdrag på allvar. Både fasta och frilansare. Dvs inte förringa ett porträtt- eller matjobb eller annat så kallat mindre glamoröst jobb och tro att de jobben är sämre än ett hederligt reportage. Börjar vi prestera dåligt på de jobben trot jag att risken är stor att de tas ifrån oss och tidningarna tycker att det kan ju lika gärna en skrivande journalist ta.
Blir ju lika bra, typ.


Är du orolig för det?
Lite kanske. Just nu har det byggts upp en sådan stor gloria kring just bildrepet. Som i och för sig är grunden till att jag blev fotograf och otroligt viktig att den finns kvar. Men även ett enklare porträtt, ett besök hos en hemslöjdsförening eller en byggarbetsplats är otroligt viktiga och ofta väldigt roliga uppdrag. Uppmärksammas inte lika ofta men betyder för den skull inte mindre.
Ibland är det lätt att tro att man inte är en riktig fotograf om du inte har "En stickning i byrålådan". 


Så sant och tokigt på samma gång. 
Tack för att du ville vara med och när ni kommer ner till Skåne då vet ni var ni styr kärran så att säga.
Ha en fin sommar så länge och talka händerna!



Foto: Anna Simonsson

2 kommentarer:

Jens L´Estrade sa...

Kan du inte göra någon flik på sidan där alla sådana inslag kommer in? Dina intervjuserier.

Lars D sa...

Jo! Det är ju en kanonidé men hur gör jag det då?
Får kolla lite på det.

/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden