fredag 29 juni 2012

Sommarplåtis: Frida Winter



Jag minns inte när jag träffade Frida Winter första gången. Troligen när hon jobbade på SvD för massor med år sedan. Det kan ha varit ett val eller något sånt.
Jag satt hemma hos Håkan Lindgren i hans kök på Mariatorget och han sa:
" Bäst just nu är Frida Hedberg på SvD".
Hon hette så då innan hon gifte sig. Efter det har jag såklart följt hennes bana.
När jag var pappaledig och tillbringade min tid i Dublin kom Frida dit och gjorde reportage och det kan ärligt talat varit första gången jag träffade henne. 
Vi tog en promenad förbi Bonos hus innan vi åt på Quinns inn i Dalkey. En fin dag som jag minns det.
Idag jobbar hon på GP efter några år i London.
Duktig och ambitiös och med den där extra nyfikna blicken som du ju ser.
Hennes bror, Anton Hedberg som också är väldigt trevlig är bildchef på Borås Tidning idag där Frida för övrigt startade sin bana tillsammans med så många andra fotografer.
Nu var det länge sedan jag pratade med Frida och halva året av 2012 har gått.
Så.

Vad har du sysslat med det senaste halvåret?
Jag har varit föräldraledig fram till 5:e mars, sen dess arbetar jag heltid som fotograf. 
Även gjort inhopp som bildredaktör under bla Göteborgs varvet då vi, jag och fyra fotografer i tjänst gjorde 18 sidor, etta, löp och "shoot it live" till webben.



                                                                                                                           Foto: Frida Winter/GP


Wow! Berätta mer är du snäll?
Mest försökt att komma igång, var ju hemma nästan 15!!! Månader, så länge har jag aldrig varit ledig sen innan jag började skolan. Men kul har det varit- full fart- och så är det full fart när man kommer hem på kvällen till lilla Alfred.

Har du något sommarprojekt på gång?
Njaee.. Men kom just hem från längre jobbresa som jag just nu kopierar ut.
Varit i Lissabon och i Maputo- Mocambique.

Åhh, vad spännande, har det gått bra?
Jag blir aldrig nöjd, vill alltid ha mer, göra mer och bättre. Mocambique
var mycket mer svårjobbat än väntat. Blev utskälld och jagad flera gånger.
Men följde en ung tjej och det gick bra, redaktörerna jublade i dag då dom
fick bilderna så då får jag väl tillåta mig själv att också vara nöjd.



Foto: Frida Winter/GP

Foto: Frida Winter/GP

Foto: Frida Winter/GP

Ska du ha någon semester i sommar?
Japp- med start fredagen den 13:e juli och fem veckor framåt.

Blir du stressad av att det bara blir mörkare nu?
Nej.. 

Tycker du sommaren höjer bildkvalitén eller sänker den?
Hmmm, kanske höjer för det kommer massa duktiga hungriga vikarier som inspirerar och gör att man blir taggad och skärper till sig.

Hur gör du för att hitta din inspiration?Ingen aning- den bara finns där, eller inte. Men det hjälper att ha mat imagen och att ha sovit gott.. Tantpoäng- jag vet.

Ska du till Perpignan?
Nej..Ska skola in på dagis...oj förlåt- förskola heter det nog.





Foto: Frida Winter/GP

Har du någon tanke på hur bildjournalistiken kommer förändras i framtiden?
Bildjournalistiken ändras hela tiden och framtiden där vi står i dag jämfört
med 1995 då jag började är jag ganska nöjd med. Smidig teknik och många gånger bättre bilder. 
Men hur det ser ut om 10-15 år??? Ingen aning.

Är du orolig för det?
Nej, Jag är optimist och tror på jäkligt bra bilder som överraskar och
skakar om. Med läsplattor och andra verktyg finns inga begränsningar om
utrymme. Det kan bli väldigt jobbigt om man hela tiden skall oroa sig för
framtiden...

Vad tror du om GP,s nya sätt att jobba på kommer påverka dig?
Jag vet inte vad som kommer att hända här framöver. Som det är nu skall vi ha mer ansvar men också större makt att påverka vad som fotograferas och när det fotograferas. 

Det låter bra, sen hur allt landar det får vi se. Återkom gärna om ett år. 



Tack Frida för hjälpen.
Ha en riktig fin sommar så hoppas jag vi ses snart.














Foto: Frida Winter/GP

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden