torsdag 28 juni 2012

Sommarplåtis: Annika af Klercker



Här tittar Annika af Klercker fram i gräset. Annika är en driven och duktig fotograf som tar sig för saker och ting. Under min chefsperiod ringde hon mig och frågade om hon fick komma ner och göra prao hos oss i en vecka. Jag tyckte det var så roligt att jag sa ja direkt.
Hon kom, hon sågs och jag hoppas hon inspirerades och sen drog hon tillbaka till Stockholm.
Mig och mina kollegor och många med oss har hon inspirerat tillbaka.
Nu har det gått ett halvår av 2012.
Så.

Vad har du sysslat med det senaste halvåret?
Jag har haft ett omtumlande och intensivt halvår. Jag har faktiskt aldrig varit så mycket på resande fot - men jag har nog aldrig heller varit så mycket sjuk som jag också varit.
Vintern innebar till en början en massa vardagsjobb och småresor. Jag var minst sagt ganska sliten när jag i slutet av februari åkte till Dubai med galoppvänner och bland annat såg en av världens största galopptävlingar, Dubai World Cup. (På en arena som svalde 80 000 personer. Jösses.) Det var en intensiv resa i ett märkligt land. Tyvärr råkade jag bli rejält sjuk under resan och fick plåta cupen i den värsta feberyran. 
Därefter åkte jag till Kosovo för att göra ett jobb för tidningen Expo. Tillsammans med reportrarna Anders Dalsbro och Erik Sidenbladh gjorde vi ett reportage om romernas situation där. Bland annat träffade vi unga romer som var födda och uppvuxna i Sverige - men på grund av deras föräldrars ursprung hade de nu blivit utvisade till Kosovo och till staden Mitrovica. En stad och ett land de helt saknade släkt, språk eller annan anknytning till. Jag ska inte sticka under stol med att det var ett för jävligt tungt jobb. Det var inte helt lätt att försöka sova när man kom tillbaka till hotellet på kvällarna.
I april begav jag mig sedan ut på äventyr på andra sidan atlanten. Jag reste till Los Angeles för att deltaga i en sportfotoworkshop, kallad "Sports Shooter Academy". En kurs grundad och arrangerad av ett gäng fotografer. Nikon är med och sponsrar (bland annat betalar de collegestudenters kursavgift!) och har med hela containrar med utrustning som man har möjlighet att låna och prova. Deltagarna kom från hela USA - de har tidigare med jämna mellanrum haft deltagare som kommit utanför USA - men jag var nog det mest exotiska de någonsin varit med om. 
För mig var kursen ett sätt att hitta tillbaka till någon form av känsla av att det faktiskt är roligt att fota. Jag fick leka - prestigelöst - utan tanke på att jobba eller få hem bilder. Och det är verkligen något jag har saknat efter att ha jobbat otroligt intensivt i många år.

Foto: Annika af Klercker

Har du något sommarprojekt på gång?
Sommarens projekt är helt och fullt att jobba på Svenska Dagbladet - och efter den intensiva våren får det vara nog så bra! Utöver det använder jag en stor del av min lediga tid till att träna agility med min jycke! Vi är nyblivna klubbmästare och måste slipa på formen inför sensommarens tävlingar! (Blink blink om chefen läser det här så att jag får ledigt någon extra helgdag i augusti!)

Ska du ha någon semester i sommar?
Nix. Efter kursen i LA unnade jag mig lite semester i Kalifornien dock!



Foto: Annika af Klercker 

Blir du stressad av att det bara blir mörkare nu?
Jag hyser hopp och ser det som att sommaren inte har börjat ännu!

Tycker du sommaren höjer bildkvalitén eller sänker den?
Allt som gör att man inte sitter och fryser höjer kvalitén!

Hur gör du för att hitta din inspiration?
Svårt att säga huruvida man någonsin känner sig full av inspiration - eller om det mest handlar om grav prestationsångest och skräck. Tror på det sistnämnda. Skräck och ångest tvingar ur en idéer!







Foto: Annika af Klercker
Ska du till Perpignan?
Nej. Har faktiskt aldrig varit där, hoppas att det blir ändring på det så småningom.

Har du någon tanke hur bildjournalistiken kommer förändras i framtiden?
Jag försöker vara optimist och tänker att ipads och webb kan bli ett bra komplement till mindre tabloidstorlek på tidningarna och annat minskat utrymme. 

Är du orolig för det?
Det finns för mycket annat att oroa sig för. Som klimatförändringar och köttätande till exempel.

Tack snälla för hjälpen.


Foto: Annika af Klercker
Bildtexter.
1: Startfältet passerar upploppssträckan under första varvet i Dubai World Cup.
2: Systrarna Elvira och Elmira, boende i ett romskt läger utanför Mitrovica. Och Tina Gusani som blev utvisad från Sverige till ett land och en stad hon inte kände och som hon aldrig hade varit i
3: Stefan Löfvens första officiella framträdande - dagarna innan Tommy Weidelich petades från posten som ekonomisk-politisk talesman.
4: En bild tagen under workshopen i LA.

1 kommentar:

Peter Holgersson sa...

Spanade just efter nya inlägg av Annika och hittade detta - bingo :-)

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden