lördag 30 juni 2012

Sommarplåtis: Veronika Ljung-Nielsen




Veronica Ljung-Nielsen känner jag inte sådär jättebra måste jag vara ärlig att säga.
Jag har träffat henne på Biskops-Arnö för ganska länge sedan. Därför är det extra roligt att ha med henne. Halva året av 2012 har ju passerat så jag är nyfiken.
Så.

Vad har du sysslat med det senaste halvåret?
Jag har mest flyttat runt en massa mellan Stockholm, Västerås, Örebro och Karlskrona. Gick ut från Nordens Fotoskola i början av året och har sedan dess försökt kicka igång mitt frilansliv.

Berätta mer är du snäll?
I sommar och höst jobbar jag på Nerikes Allehanda som vikarie vilket är väldigt kul! Och innan dess har jag mest sprungit på möten för att visa upp bilder och frilansat lite åt några magasin. Har faktiskt också tagit ett steg in i reklambranschen så i höst börjar jag jobba med reklamfoto.


Foto: Veronika LjungNielsen

Har du något sommarprojekt på gång?
Jag har tre projekt på gång. Det första är ett bildreportage om ett raggargarage, sen ska jag jobba vidare med min bildserie om Club Eden och till sist ska jag läsa ut George R.R Martins tredje bok "A Storm of Swords".

Åhh, vad spännande, har det gått bra?
Reportaget om garaget har jag precis börjat jobba med och hittills har det gått bra. Jag går runt där nere bland bilarna och dricker kaffe och plåtar grabbarna medan de mekar och lyssnar på p3. Medlemmarna på Eden ska jag också dricka kaffe med snart och jag har läst lite drygt sju kapitel i boken.



Foto: Veronika LjungNielsen

Ska du ha någon semester i sommar?
Nej, jag ska bara ta en extra ledig helg då jag ska flyga till Lycksele över en helg.

Blir du stressad av att det bara blir mörkare nu?
Nej, inte alls. Jag blir ändå aldrig solbränd och det finns ljusstarka gluggar.

Tycker du sommaren höjer bildkvalitén eller sänker den?
Hårda skuggor och jag går inte så bra ihop så jag tycker det blir lite sämre, men det finns dock fler roliga alternativ på fina miljöer att plåta på sommaren. Det är också lättare att få folk att ställa upp på enkäter då de känner sig sommarfräscha. Men annars gillar jag hösten bäst ljusmässigt.  

Hur gör du för att hitta din inspiration?
Förutom att jag surfar runt på fotobloggar så får jag mycket inspiration genom att lyssna på musik och när jag tittar på serier eller dokumentärer.
VBS.TV gör många bra dokumentärer och jag inspireras grymt mycket av deras site. 


Foto: Veronika LjungNielsen

Ska du till Perpignan?
Nej, för jag jobbar fortfarande då.

Har du någon tanke hur bildjournalistiken kommer förändras i framtiden?
Trots besparingar, kriser och allmänt strul så vet jag att bildjournalistiken kommer leva kvar som den är. Den allmänna läsaren uppskattar bra bildberättelser och intressanta vinklingar så vårt jobb som bildjournalister är att bara köra på som vanligt men att välja fler kanaler att förmedla dem via.  

Är du orolig för det?
Trots att jag är optimist så är jag ändå orolig över att det sparas så mycket på redaktionerna och då blir det självklart tuffare att hitta jobb. Men så länge man jobbar hårt med att få förmedla sina bildberättelser så kommer de komma ut på ett eller annat vis. Det är vad jag hoppas i alla fall.

Tack så mycket för hjälpen, det var gulligt av dig att hjälpa till.






















Foto: Veronika LjungNielsen

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden