måndag 10 december 2012

Lucka 10 med Sanna Sjöswärd





Lucka 10. 
Här hittar du Sanna Sjöswärd.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Finska tidskriften Suomen Kuvalehti.

Berätta mer?
Tidningen ville ha ett reportage om svenska skolor från lågstadiet. Omslag + 10 sidor. Besökte två skolor utanför Stockholm: Huddinge och Tensta. 
I Huddinge bjöd skolan till lunch.
Torsk, vit sås och potatis. Jag är inte så förtjust i torsk. 
Eleverna vid mitt bord stirrade på min tallrik och tittade upp fråga ska du inte ta mer? varför äter du inget för?

I Tensta var det aldrig tyst i klassrummet, i matsalen och på tysta timmen. Eleverna pratade skrek, skrattade, busade konstant. 
Jag reste mig upp inför 100 elever och lärare under lunchen mutade att om alla är tysta i 5 minuter tar jag en bild på alla i matsalen. 
Det var tyst i 3 1/2 min och lärarna var stumma. 




Foto: Sanna Sjöswärd

Vad är din idé om fulländad lycka?
Povel Ramel sjöng en gång "Det är de små små detaljerna som gör'et" 
Min gudson Elliott är från Österbotten och en dialekt importerad från mumindalen. 
Jag lagade köttfärssås och spagetti till honom och hans två bröder för några veckor sedan. De älskade den. 
Det är fulländad lycka när han säger på mumindaldialekt det var så gott gudmor Sanna.

Vad är din största rädsla?
Förlora mina ögon.

Vad föraktar du i din personlighet?
Svårt för att hantera förändringar.

Vad är din bild av total misär?
Isolerad och ensam.

Vad föraktar du i andras personlighet?
Intolerans och mobbing.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Aung San Suu Kyi.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
vet inte :-(



Foto: Sanna Sjöswärd

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Att min kropp inte är i form.

Vilken levande människa föraktar du mest?
Ingen människa utan jag ogillar människor som är intoleranta.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan.
Vem skulle det vara?
(lejon) kattdjur

Var skulle du helst av allt bo?
Mellanöstern.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Lojalitet.

Hur skulle du vilja dö?
Nära havet.

När ljuger du?
För sällan.


Foto: Sanna Sjöswärd

Tack så mycket för hjälpen. Ha en riktigt, riktigt fin lucia nu.


1 kommentar:

Sanna sa...

Tack Lars. Firar Lucia i NY med att hänga på
en irländsk pub med ett gäng Skandinaviska
journalister. Önskar dig en fin Jul. Sanna

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden