fredag 14 december 2012

Lucka 14 med Petra Jonsson










När du med nyfikenhet sliter upp lucka 14 
hittar du Petra Jonsson.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Ojnaredebatten blossade ju upp här på ön i år, igen, och nu har de flesta insett att det är en nationellt intressant fråga. 
Oavsett vilken sida man väljer att sympatisera med. Vi (Gotlands Tidningar) gjorde bland annat ett jobb med de anställda på Nordkalk som jag tyckte var intressant. 

Annars… alltså jag har jobbat så stört mycket med fackliga frågor på jobbet, (är SJF-klubbordförande på Gotlands Media) så det har inte blivit ett speciellt rikt år på bildfronten för min del.



 Foto: Petra Jonsson

Berätta mer? 
Jag har blivit bättre på svensk arbetsrätt och det är ju bra att kunna…

Vad är din idé om fulländad lycka?
En fungerande demokrati ligger nära. 
Och att få se min son växa upp.

Vad är din största rädsla?
Syrebrist.

Vad föraktar du i din personlighet?
Jag är värdelös på att göra saker jag inte vill.

Vad är din bild av total misär?
Tycker att Stig Dagerman beskrev den totala misären på ett smärtsamt sätt i ”Tysk höst”.
Det som kallas obeskrivbart. 
Men det är inte obeskrivbart; det är bara väldigt väldigt jobbigt att beskriva.

Vad föraktar du i andras personlighet?
Girighet.

Foto: Petra Jonsson

Vilken levande människa beundrar du mest?
Alla som kämpar för sin överlevnad, av olika anledningar; men som ändå inte ger upp.

Vilken är din största extravaganza?
Champagne.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Bollkänsla?
  
Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Äh va fan. Vad negativt. 
Jag gillar mig.

Vilken levande människa föraktar du mest?
Jag har svårt att älska Anders Behring Breivik, tillexempel. 
Jag föraktar hans handlingar.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan.
Vem skulle det vara?
Lisbeth Salander?

Var skulle du helst av allt bo?
Jag skulle gärna bo några olika ställen. 
Visby är ju fint, så här stannar jag gärna. 
Men en övernattningslägenhet i Peking? New York? Rom?

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de är mina vänner. 
De flesta är även väldigt kloka personer och jag betraktar alla dem som en ynnest i mitt liv.

Hur skulle du vilja dö?
Kanske läsandes nyheten att freden är säkrad för all framtid i hela världen och att ingen människa någonsin mer kommer behöva svälta ihjäl.

När ljuger du?
När det passar mig.


 Foto: Petra Jonsson

Tack så mycket för hjälpen och ha en riktigt fin jul nu.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden