torsdag 20 december 2012

Lucka 20 med Sara Strandlund


I lucka 20 ligger Sara Strandlund på en randig filt i USA.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Ja, jag är extra nöjd med ett reportage som jag och reportern Kristina Davidsson gjorde om 16-åriga Sofie som väntat på nya lungor.

Berätta mer?
Jag träffade Sofie för första gången när hon rullade in på Lunds sjukhus med sina föräldrar och just fått veta att hon äntligen skulle få nya lungor. 
Hon hade väntat ett år och kapaciteten i hennes egna var väldigt låg, hon behövde ha syrgas hela tiden.
Sittandes i sängen i sin vita sjukhussärk, blonda långa hår och stora leende såg Sofie ut som en ängel. 
Jag har inte gjort så många sjukhusreportage och det var svårt att tänka sig att läkarna snart skulle öppna upp bröstbenet på henne, ta ut de gamla sjuka lungorna, sätta in nya och sen skulle Sofie vara bra och på väg till resten av sitt liv.
Redan nästa dag var Sofie vaken, kunde andas själv och sitta uppe. Nu jobbar hon för att komma tillbaka till skolan och allt det vanliga igen.
Det blev en väldigt speciell kväll för mig och jag är så glad att det gick bra för Sofie och att hon och hennes familj ville dela med sig av sin verklighet.


Foto: Sara Strandlund

Vad är din idé om fulländad lycka?
Fulländad lycka låter så hemskt, som att det skulle vara ett statiskt tillstånd som man till slut uppnår när man klarat alla bossar i ett tv-spel. 
Som en checklista där man prickar av och sen är man där. 
Med andra ord ouppnåeligt. 
Jag tycker att fulländad lycka är alla de där små stunderna när saker vänder till det bättre. De där stunderna när inget annat spelar någon roll. 
När lycka är en godisbit eller ett par torra strumpor. 
Eller när hela dagen har krashat och en liten pojke på en buss säger att det är han som är Kalle Anka.

Vad är din största rädsla?
Jag är rädd för att bli likgiltig.

Vad föraktar du i din personlighet?
Förakta är ett så starkt och hårt ord. 
Jag föraktar egentligen inget i min personlighet men jag ogillar starkt min oförmåga att ta tag i saker direkt.

Vad är din bild av total misär?
Har inget bra svar, men hopplöshet är nog en bit på vägen.

Vad föraktar du i andras personlighet?
Jag tycker mycket illa om när människor går bakom ryggen och utnyttjar andra.


Foto: Sara Strandlund

Vilken levande människa beundrar du mest?
Önskar att jag tänkte lite mer som min mamma på den här frågan, för då hade jag svarat Zlatan utan att blinka. 
Men jag är velig och svarar att jag beundrar olika människor för olika saker. 
Rent generellt beundrar jag de som kämpar och inte ger upp, de som står upp för sin sak.

Vilken är din största extravaganza?
Långa varma bad. 
Frågar alltid efter badkar när jag bor på hotell.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Ärlighet. 
Det verkar vara svårt för många att praktisera. 

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Mina armbågar. 
De är väldigt spetsiga och jag lyckas på något sätt alltid slå i dem.

Vilken levande människa föraktar du mest?
Starkt ord igen det här med att förakta. 
Men Josef Fritzl som höll sin dotter fången och våldtog henne i källaren i 24 år är verkligen en vedervärdig människa, honom föraktar jag.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan.
Vem skulle det vara?
Jag har just upptäckt det fina med Tim Walkers bilder och han verkar tänka på ett kul sätt så honom skulle jag kunna tänka mig att vara ett tag.

Var skulle du helst av allt bo?
Jag skulle vilja bo på en massa olika ställen i världen med helt olika karaktär. 
Ett hus i en trädtopp, en taklägenhet i New York, ett hus vid en sjö eller på en ö omgiven av ett varmt hav. 
Men till dess funkar Malmö bra.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de alltid finns där och ibland känner mig bättre än vad jag själv gör.


Foto: Sara Strandlund

Hur skulle du vilja dö?
Jag vill inte dö än på länge så jag har inte funderat så mycket på min sorti. 
När det händer så händer det. 
Förhoppningen är väl ändå att det ska vara smärtfritt och inte helt ensam och bortglömd någonstans.

När ljuger du?
Så sällan som möjligt.

Tack så mycket för hjälpen Sara, ha en fröjdefull jul.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden