tisdag 25 december 2012

Lucka 25 med Thomas Nilsson

Foto: David Howells

I lucka 25 som ju är lite annorlunda står Thomas Nilsson i mitten av ett såkallat mediauppbåd.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Har gjort flera minnesvärda resor och uppdrag så det är svårt att välja men året har ju såklart dominerats av presidentvalet här i USA så det känns naturligt att välja det.

Berätta mer?
Att på nära hand få följa något så viktigt som ett amerikanskt presidentval är otroligt spännande och givande.
Detta är det fjärde presidentvalet jag har bevakat och jag har ännu inte tröttnat.
Visst kan det ibland vara frustrerande att man inte direkt står högst på prioriteringslistan hos kandidaternas pressavdelningar men samtidigt är det en utmaning till att finna vägar runt det och ofta går det. 
Sedan är ju inte all valbevakning förknippad med att springa på valmöten utan en hel del är ju reportage man gör ute bland "vanliga amerikaner" om valfrågor etc.
Även det är väldigt kul och intressant.


Foto: Thomas Nilsson

Vad är din idé om fulländad lycka?
Jag letar fortfarande. Troligen finns den inte.
Eller så är den för enkel för att vi ska förstå den. 
För att nu citera Lundell.

Vad är din största rädsla?
Att försova mig.

Vad föraktar du i din personlighet?
Föraktar är ett så starkt ord. Jag skulle hellre använda ordet ogillar.
Jag ogillar att jag kanske ibland kan vara för snäll. 
Men bättre det än tvärtom antar jag.
Och att jag aldrig är nöjd med mina bilder. 
Men kanske även det bättre än tvärtom.

Vad är din bild av total misär?
Port-au-Prince, Haiti.
Jag har varit där både innan och efter jordbävningen. 
Det var stor misär innan och såklart ännu större efter.
Ett icke fungerande samhälle. Men, otroligt nog, ändå så är det stolta och värdiga människor som bor där mitt i misären.
Det väcker tankar.


Foto: Thomas Nilsson

Vad föraktar du i andras personlighet?
Jag ogillar girighet, falskhet och intolerans.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Min mormor och morfar.
De har alltid funnits där för mig när det behövts och utan dem hade jag inte varit där jag är idag.

Vilken är din största extravaganza?
Att äta på bra restauranger.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
God smak.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jag tänker inte så mycket på det.
Det är inte så viktigt för mig och jag är inte fundamentalt missnöjd med mitt utseende.

Vilken levande människa föraktar du mest?
Återigen, ordet föraktar är starkt.
Jag skulle kunna säga att jag föraktar t.ex. Jimmie Åkesson. 
Men då sänker jag mig till samma nivå som han. 
Jag tycker mest av allt synd om honom.
Tänk att leva det här livet vi har och vara så inskränkt. 
Slöseri. 
Samtidigt har han ju en gång i tiden också varit en liten bebis. 
Och jag tänker på arv och miljö och allt det där som formar oss.
Men varje individ har, oavsett uppväxt etc, ansvar för sina handlingar och åsikter. 
Såklart.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan.
Vem skulle det vara?
Joe Strummer eller Hjalmar Söderberg.
Kan inte bestämma mig.
Är det möjligt att få komma tillbaka två gånger?

Var skulle du helst av allt bo?
I ett hem.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Deras vänskap.

Hur skulle du vilja dö?
Med ett leende på läpparna.

När ljuger du?
När jag svarar på enkäter.









Ronnie Lupe är hövding i Fort Apache indianreservat i White Mountain, Arizona. Han stödjer president Obama inför det stundande presidentvalet.
Foto: Thomas Nilsson

Haha, tack så mycket för hjälpen Thomas. 
Ha ett riktigt gott nytt år nu.

1 kommentar:

Thomas Nilsson sa...

Tack detsamma Lars!
Jättebra idé med julkalendern och det har varit väldigt kul att följa den.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden