lördag 22 december 2012

Lucka 22 med Frida Nilson



Nu har vi kommit fram till lucka 22 och där hittar du Frida Nilson

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Oj, svår fråga. 

Senaste året har varit lite av en berg- och dalbana. 
Under våren arbetade jag fortfarande som lokalredaktör för en tidning i Skåne och hade lite tid över till egna projekt. 
Medan jag nu under hösten och vintern har frilansat och pluggat. Men jag tror att det jag är mest nöjd med under året är att jag orkat ge bilderna även i lokaltidningen den behandling de förtjänar. 

Berätta mer?
Det finns inga ursäkter för att leverera tråkiga bilder, även om de "bara" publiceras i en mindre lokaltidning. 

Vilket är ett synsätt jag tyvärr ofta stött på, både av ledning och anställda på tidningar. 
Jag upplever att man ofta får de bästa bilderna under nedslag på landsorterna, det är ju i de "små människornas" liv de största sakerna händer. 
Jag har träffat otroliga männsikor under året som har fått min kamera att smattra lite extra mycket.


Foto: Frida Nilson

Vad är din idé om fulländad lycka?
Tror inte att det finns någon känsla som någonsin är fulländad. 
För mig är lycka små stunder då jag är nöjd med livet. 
Det kan vara under en fika med en god vän, eller en promenad i gnistrande snö och strålande sol eller när jag får en bit choklad när jag varit godissugen en lång stund. 


Vad är din största rädsla?
Att jag en dag ska se tillbaka på livet och tänka "jag har ju inte hunnit med någonting".


Vad föraktar du i din personlighet?
Min förmåga att spotta ut en massa "goda ideer" som jag lovar mig själv att fullföja men aldrig gör.

Vad är din bild av total misär?
Total misär för mig är när människan slutat hoppas, när allt hopp om en bättre framtid slagits ned. 
När människan blir apatisk och inte längre orkar kämpa. Hungersnöd, krig och våld och andra fruktansvärda händelser är yttre faktorer som kan bekämpas. 
Men apati och avsaknad livslust tar lång tid att återställa.


Vad föraktar du i andras personlighet?
När människor tänker "det får någon annan göra något åt" om problem i världen. 
Alla har vi ett gemensamt ansvar.

Vilken levande människa beundrar du mest?
En vän och tolk jag lärde känna under en reportageresa i Thailand. Han var flykting från Burma och hade hela livet kämpat för att skapa sig ett bättre liv. 
Han och hans tjej hade levt åtskiljda i 5 år på två olika kontinenter men båda levde på hoppet om att de en dag ska få leva tillsammans som medborgare i ett och samma land. 
2011 gifte de sig i Thailand efter att inte ha träffats på över 5 år. Efter det fick han sitta ensam i ett flyktingläger i 1 år för att vänta på besked om han skulle få  åka till sin fru i Australien som en fri man. 
Hans beslutsamhet och kämparglöd är otrolig och han inspirerar mig varje dag. 


Vilken är din största extravaganza?
Choklad, grönt te och sömn. 
Det låter ju som en ny diet! 
Men så är det, tre ting jag icke klarar mig utan. 

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
"Duktig flicka" - syndromet har jag irriterat mig på hela mitt liv. Det finns en viss föreställning om att flickor ska vara lite duktigare än pojkar. 
Detta är en myt, det finns ingen perfekt människa alla är vi lite sneda och vinda


Foto: Frida Nilson

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Mitt bångstyriga hår och mina påsar under ögonen.

Vilken levande människa föraktar du mest?
Just nu (eller ja det är konstant) föraktar jag människor som bär på rasistiska åsikter och väljer att läga sin röst på SD. 

Jag riktar inte detta på någon speciell person - utan alla med dessa åsikter bör känna sig träffade. 

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. 
Vem skulle det vara?
Då skulle jag vilja komma tillbaka som en person med lösningen på världens miljökatastrof, för min hjärna har nog inte kapacitet att knäcka den gåtan.

Var skulle du helst av allt bo?
På ett moln, om det hade gått att lösa skulle jag vilja ha ett litet hus på ett moln. 
Sitta och dingla med benen där uppe och titta ner på allt vackert.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Deras ärlighet och lojalitet. 

Hur skulle du vilja dö?
Spelar ingen roll hur. 

Jag vill bara inte dö. 
Men eftersom det är ett ofrånkomligt öde vi alla går till mötes, antar jag att jag vill att det ska ske lugnt och stilla utan att jag är beredd på det.

När ljuger du?
Väldigt sällan, men om det händer är det ofta för att skydda någon annans hemlighet. 


Tack så mycket för hjälpen Frida, ha en fröjdefull jul nu.



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden