söndag 11 maj 2014

09:39:44

Jag ser att jag tog den här bilden när klockan stod på 09:39:44.
Perrongen vid City Hall i Sydney.
Australien.

Mannen med portföljen är antingen sen till jobbet, eller känner sig hängig och måste gå hem och vila.
I väskan har han en termos, jag gissar med kaffe, men det kan också vara te som han råkat snöa in på.
Kanske Chai, han provat på någon resa och fastnat för det.
Halmhatt har han burit i många, många år. "Det är både snyggt och praktiskt" som han brukar säga.
Hans fru tycker att han är stilig i vitt så det går han gärna i. Inte bara för hennes skull, han gillar också det.
Bär man kortbyxor gör man det med långa strumpor, tycker han men går sällan i det.
Mycket blev sämre när mobiltelefonen tog över samhället, visst han har en i ett speciellt krokodilfodral i bältet fram.
Nu ska han hem och vila och bli av med den där skiten som kör i kroppen.

På bänken till höger sitter en yngre man, han gör inget annat än stirrar i sin smartphone.
Visst, kaffe i stor mugg har han också.
Inköpt på ett såkallat trendigt ställe men som egentligen bara är en stor kedja som har för mycket pengar. Att gå med kaffe i pappmugg hör till, det har han sett på amerikanska TV-serier.
Converse (blåa) har han också. Vita blir lite lätt skitiga och så smälter de blå in till jeansen tänker han.
I hörlurarna har han musik han tankat in gratis från webben.

I tåget står en man som kom till Sydney för sådär 10 år sedan.
Han lämnade sitt hemland och hade ett helvete att få stanna i Australien.
Nu jobbar han på tåget, han hade ett bättre jobb hemma i sitt hemland.
Men jag har det ändå bättre nu, säger han lite bittert kanske men det snurrar mycket i hans huvud.
Han älskar cricket, vem gör inte det?
Skägget skaffade han redan i gymnasiet och sedan dess har det suttit kvar.
Där, i samma skola träffade han sin fru och på många sätt kanske det var hans bästa år i livet.
Skägget blir kvar alltså.

Längre bort på perrongen står en kvinna med stor bomullskjol som fladdrar skönt i den här värmen.
Hon är från London och är nere för att hälsa på en väninna.
Flip-flopen har hon köpt på Bondi beach, på den långa gatan med alla affärer som säljer handdukar och strandgrejer.
"Kunde jag, hade jag gärna bott här", berättar hon. Det är så mycket mer avslappnat och skönt här än i London.
Visst har hon rökt lite på semestern, men det hör till här.
Påstår hon.
Hon drömmer om att kunna surfa, men har inte ens vågat prova.

Längst ner på perrongen står en kvinna som jobbar på just den här stationen.
Hon är glad och nöjd. Hon har bra arbetskamrater, vilket ändå betyder mest till sist.
Andra barnbarnet kom förra året och hon är så glad för dom.
På helgerna, om hon inte jobbar, tar hon gärna med dom till den stora parken och kollar på de vita papegojorna med gula näbbar.
"Jag har aldrig varit utanför Australien, men vi har allt här", berättar hon innan nästa tåg rusar iväg.

Det här vet jag såklart ingeting om.
Det enda jag vet med den här bilden är att jag tog den 09:39:44.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden