lördag 10 maj 2014

Kampen om läsarna


Det är lördag och den här veckan susade verkligen fram.
Mycket fotboll blev det med en "resa" till Helsingborg och Skånederby som det heter.
Malmö FF vann med 1-0 på straff.


En fin grej med at vara sportfotograf är att man så ofta träffar kollegor och får skratta och lära sig grejer av dom.
I Helsingborg träffade jag, nästan som vanligt både Andreas Hillergren och Ludvig Thunman.
Fina "Ludde" berättade om tekniken runt pocket wizards och det var fint att få lära sig det.
Nu lyckades ju någon (i HIF) skjuta sönder min gamla trotjänare så det kanske är dags för en ny.
När jag skulle åka hem så stod Ludvig där på parkeringen med sin bil och hela bagaget lös.
Så har jag tänkt länge att jag skulle vilja ha.
Visst, Andreas Hillergren hade hjälpt honom.
Och Clas Ohlsson.
Fina Björn Lindgren var på plats såklart.
Lugn och fin, alltid glad och sprallig på något sätt.
Med sändare från 1800-talet gör han sitt. 
Utan krusiduller.

Bra så.

På fredagsmorgonen kickade vi som vanligt igång en fotograf-frukost i Malmö.
Sara Strandlund gästade från Stockholm.
Anders Hansson som brukar missa frukostarna tror jag blev besviken över att ingen visade något så han slängde upp datorn och visade bilder från Afghanistan.
Så kallade "överbilder" som ändå håller världsklass.
Såklart.
Det är en duktig jävel det där. 
Hans driv har dessutom ökat vilket bara det är inspirerande.

Jag bläddrar mycket i mina böcker om Annie Leibovitz.
Satan så produktiv hon är och har varit.
Jag imponeras av det just nu, hennes bilder klickar jag kanske inte alltid med.
Men drivet.

Jag har berättat om Per-Anders Jörgensens bok va?
Satan.
Sa du driv?

Idag är det jag som ska till byggmarknaden och köpa material till små "byggen" jag ska fixa.
Dessutom ska jag nog ta tag i det där bagage-lyset på något sätt.
Men det kommer behövas en kasse bärs och ett samtal till genomsnälle Andreas Hillergren.
Vi får se hur långt jag kommer idag.

På matchen mellan ÖSK och MFF i Örebro fick jag böter.
Lappen hade vänt sig i rutan.
Igår fick jag tillbaka pengarna.
Visst, jag drev det hela vägen.
Bra så.

Esbjörn har namnsdag idag och det var väl fan att han på tok för tidigt skulle gå bort i en dykolycka.
Vem frågar du dig?
Jag vet bara en Esbjörn och det var pianisten och "stjärnan" i Esbjörn Svenssons trio.
Får lyssna mycket på det idag.

Nu i veckan ska vi på gamla bildredaktionen gå ut och äta middag.
Det blir fint.
Många kommer och vi går på gammalt hederligt ställe där vi varit många gånger.
Firat och tackat av folk.
Jag tror det kan bli en fin kväll.
Jag tror det blir en gruppkram, vi brukade ha det nämligen.


Jonas Lindkvist ringer och han låter uppåt.
Det gillar jag.
Han är inne i ett bra "flow" just nu och det känns både fint och inspirerande.

Jag tänker på Tom Sundh, han var med på vår workshop och jag tyckte redan då att han utvecklat sig väldigt mycket.
Fin kille.
Gillar pennor dessutom.
Vem gör inte det?

Åke Ericson har gjort om sin hemsida som du gott kan kolla in.
Här gör du det.

Jonas i NY tipsar om det här.
Kolla in det du också.

 Men jag hann med lite hästar och motorsport också den här veckan.
Igår var jag på STCC i Knutstorp med Richard Åkesson.
Roligt.

 Jag träffade Nathalie som jag gjorde ett reportage om förra året.
Se gärna en liten film om henne här nedan.
Hon såg glad ut och det går bra i skolan för henne.
Jag blir glad av det också.




2 kommentarer:

Anna-Lena sa...

Vilket härligt inlägg! Jag blir glad och motiverad när jag läser detta!
Ville bara säga det.

Lars D sa...

Åhhh tack vad snällt Anna-Lena.
/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden