måndag 12 december 2016

Lucka 12 med Hampus Andersson


När du river upp lucka 12 är det Hampus Andersson som sitter där.
Hampus känner jag inte så väl, men jag imponeras av hans bilder.
Kolla själv när du river upp kalendern så får du se.

Hampus Andersson mina damer och herrar.


Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året? 
Mitt arbete från Donetsk i östra Ukraina.

Berätta mer?
Jag var där för att göra mitt examensarbete för Nordens Fotoskola. 
Det blev fem veckor i en stad som väldigt tydligt präglas av det pågående kriget. 
Min plan var att bo med en familj nära eller på frontlinjen under flera veckor men det var svårt att få till. 
Istället besökte jag ett gäng olika människor, arbetsplatser och områden i stan.
Det var intressant att få höra Donetsk-bornas berättelser samtidigt som det för min egen del var givande att  arbeta som journalist i ett område där ett krig sätter spelreglerna.
Jag är också väldigt glad för att mina vänner, bekanta och några vänliga okända hjälpte mig att crowdfunda till skyddsutrustning så att jag kunde vara säker när det behövdes. 
Grejerna kommer förhoppningsvis till nytta inom en hyfsat snar framtid.


Foto: Hampus Andersson

Vad är din idé om fulländad lycka? 
Kanske att få leva med en kull evigt busiga och keliga labradorvalpar. 
I övrigt har jag svårt att tro på fulländad lycka.

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse? 
Nej.

Vilken är din största fobi? 
Har ett problem med frukt. Framförallt bananer. 

Vilken är din favoritsvordom? 
Rövelens. Lärt mig från pjäsen “Kung Ubu”.

Vad är din största rädsla? 
Att människan aldrig skall lära sig av sina misstag. Tänker framförallt på hur folkmord skett och sker utan att de som har möjlighet sätta stopp gör det i tid.




Foto: Hampus Andersson

Vad ogillar du i din personlighet? 
Borde göra mer och tänka mindre.

Vad är din bild av total misär?
Att inte ha någonstans att få finnas.

Vad ogillar du i andras personlighet? 
Rasism och högmod.

Vilken levande människa beundrar du mest? 
Min pappa.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap? 
Att vara tuff.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende? 
Har en vek haka. Men är nöjd att jag har en kropp som fungerar.


Foto: Hampus Andersson

Vilken levande människa ogillar du mest? 
Den är svår. Försöker undvika att peka ut någon men otrivs med de i maktställning som ställer människor mot varandra.

Vilken är din största motgång i livet? 
Inga större hinder än så länge.

Vilken bok har betytt mest för dig? 
Har en stor samlingsbok från Magnum, “Magnum Stories”. Utan den hade jag nog inte velat bli bildjournalist.


Foto: Hampus Andersson

Det konstigaste stället du vaknat upp på? 
På parkeringen utanför tidigare “Rikets Sal” i Strängnäs dit Jehovas vittnen vallfärdade under somrarna när byggnaden fortfarande var i deras ägo. När jag somnade där på natten fanns det inga bilar på parkeringen. 
När jag vaknade var det däremot fullbelamrat med både bilar och bussar.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan.
Vem skulle det vara? Var skulle du helst av allt bo? 
Donald Trump. Tar den för laget. Skulle bo i en enkel lägenhet och öppna upp Vita Huset för flyktingar. 

Vad värdesätter du mest hos dina vänner? 
Att dom bara finns för det första. Men att dom ställer upp när jag behöver det är ju väldigt fint.


Foto: Hampus Andersson

Hur skulle du vilja dö? 
Gammal. Men också gärna idkandes torrflugefiske i en norrbottensälv med vakande öring. Helst midnattssol.

Vad är din största extravagans? 
Köpte en ny cykel för större delen av min skatteåterbäring. Den är fin.

När ljuger du? 
När jag känner att jag måste, helst för att undvika konflikter. Är något konflikträdd.

Vilken är ditt favorityrke? 
Fiskare.

Vad är ditt motto? 
Behandla människor som människor.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig? 
Tränar på att köra på bakhjulet med min nya fina cykel. Går halvbra. 

Ångrar du något i livet?
Att jag stundtals inte hade mer disciplin i skolan. Men nu blev det som det blev.

Tack så mycket för hjälpen Hampus. Se till att ha en riktigt fin jul och nyår.
Hampus hemsida.

Imorgon är det lucia. Vem som blir årets lucia i kalendern är det lätt att ta reda på, genom att öppna bloggen imorgon.


Foto: Hampus Andersson

1 kommentar:

Kjell Oretorp sa...

Du tar enastående välkomponerade och svåra bilder med liv, innehåll och tanke. Din empati och människovärme strömmar mot betraktaren och väcker goda känslor och tankar som har en förmåga att stanna kvar länge i medvetandet. Dina framgångar gör mig mycket glad!

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden