tisdag 13 december 2016

Lucka 13 med Linda Axelsson


Årets lucia är ingen mindre än Linda Axelsson. I många, många år satt vi bredvid varandra på Sydsvenskan så jag känner lucian väl.
Helt plötsligt får man nog säga, sa hon upp sig från tidningen och drog till Dalarna
För att som hon sa "jag gillar Dalarna".
Sagt och gjort, nu bor hon där.
Jag kan sakna de där dagliga skratten vi alltid hade här nere i Malmö, men jag är glad att hon trivs och bygger upp något nytt i Dalarna såklart. 

Nu river vi upp Lucialuckan tycker jag.
Mina damer och herrar.
Linda Axelsson.


Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Efter 13 år som fotograf på Sydsvenskan i Malmö har jag flyttat till Dalarna, byggt studio och startat eget. Vilket är både roligt och en utmaning. 
Då syftar jag på både Dalarna och jobbet ;-) Nu dyker det upp redaktionella men även kommersiella jobb. I höstas blev jag kontaktat av en modedesigner, som hade sett mina modebilder och ville ha mig som fotograf till sin nya kollektion. 

Berätta mer?
Det är fantastiskt att få ägna sig åt form, färg och glädje. 
Glad fotograf i båt och modellen på en kall sten ute i Siljan en höstmorgon. 
Det är givetvis extra kul när alla är nöjda med resultatet förstås. 

Vad är din idé om fulländad lycka?
Att inte jaga något jag inte har utan att istället vara nöjd med det jag har.

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Hahaha..har inte alla haft det ;-)




Foto: Linda Axelsson

Vilken är din största fobi?
Att flyga e inte min kopp te längre..

Vilken är din favoritsvordom?
Satan!

Vad är din största rädsla?
Att någon i min närhet ska försvinna.

Vad ogillar du i din personlighet?
Bekräftelsebehovet.

Vad är din bild av total misär?
Svält.




Foto: Linda Axelsson

Vad ogillar du i andras personlighet?
Ytliga egoister försöker jag hålla mig borta ifrån.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Alla som ger energi istället för att ta.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Att berätta det vore som att skriva det i pannan på sig själv å gå ner längs Avenyn. "Kolla in mig jag har..." Näe, tror inte det va.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Om kvinna säger så här. Jag och Donald å då menar jag inte Duck, skulle aldrig kunna bli BFF.




Foto: Linda Axelsson

Vilken är din största motgång i livet?
Att vara utbränd.

Vilken bok har betytt mest för dig?
Egalias döttrar av Gerd Brantenberg.

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
På ett litet hostel i Guatemalas djungel. 

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Mig själv, fast med en stor lottovinst på banken.

Var skulle du helst av allt bo?
I Dalarna, i Storstad och i Värmen. Dela på året lixom.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Glädje och förtroende.




Foto: Linda Axelsson

Hur skulle du vilja dö?
Somna in i famnen på den jag älskar.

Vad är din största extravagans?
Dricker bubbel och går gärna på spa. 

När ljuger du?
I nödfall när jag skyddar någon annan.

Vilken är ditt favorityrke?
Konstnär.

Vad är ditt motto?
Behandla andra som du själv vill bli behandlad.




Foto: Linda Axelsson

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Äter ostkrokar å dricker rödvin.. andra verkar inte förstå storheten i denna kombination..

Ångrar du något i livet?
Skulle väl vara att jag inte tog tag i mitt stora nya projekt lite tidigare, men efter nyår så smäller det.. tadaaa...

Tack så mycket för hjälpen Linda och hoppas du får en riktigt fin Lucia och har det bra.
Lindas hemsida.
Lindas instagram.

Imorgon flyttar vi oss till Danmark och träffar ännu en duktig och härlig fotograf.
Du hänger väl med?




Foto: Linda Axelsson

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden