lördag 17 december 2016

Lucka 17 med Agnes Stuber

När du vaknar på morgonen den 17/12 och kommer in här på bloggen för att kolla dagens lucka så är det ingen mindre än Agnes Stuber som tittar på dig. 

Nu sliter vi upp lucka 17 alltså, håll till godo mina vänner.
Agnes Stuber.


Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Jag är nöjd med att ha kommit igång med mitt analoga fotande och att det blivit en liten utställning av det!



Berätta mer?
Det är egentligen inget sammanhängande projekt, har mest testat mig fram med utgången film jag fått och mina analoga kameror från eBay. 
Men några av bilderna hänger på Kulturhuset i Galleri 5 fram till slutet av januari.

Vad är din idé om fulländad lycka?
Jag tror att lycka är att vara balanserad. 
Inte fastna i ett tillstånd eller låta sin självkänsla påverkas alltför mycket av omgivningen och andras åsikter. 
En bra självkänsla helt enkelt.




Foto: Agnes Stuber

Vilken är din största fobi?
Tvestjärtar. 
På ungerska heter de ordagrant krypa-in-i-örat-insekt. 
Kan inte ens prata om det högt.

Vilken är din favoritsvordom?
Jag tycker faktiskt svenska svordomar är riktigt mesiga. 
Det jag använder mest är förmodligen jävlar. Men det är ju inte så kul?
Ibland hittar jag på egna ord för när saker är skit. 
Senaste var bajsklot och kuksoppa.

Vad är din största rädsla?
Att bli lämnad ensam. 

Ensamheten!




Foto: Agnes Stuber

Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag kan vara väldigt orolig av mig. 

Kan oroa mig över det mesta egentligen.

Vad är din bild av total misär?
Alltså, dagens samhälle typ. 

Det är jättesorgligt hur världen ser ut. Hur politiken ser ut, vilket håll vårt samhälle utvecklas åt med en alltmer normaliserad rasism och fascism. 
Det är total misär på alldeles för många ställen och på alldeles för många fronter. 
Världen har ont överallt.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Självgodhet och arrogans!

Vilken levande människa beundrar du mest?
Min mamma. Annars är jag jättedålig på namn och glömmer oftast folks namn, finns ju jättemånga att beundra egentligen.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Entreprenörsanda. 

Tycker det ordet är fult och hänger ihop med individualism som är fult. 
Vi borde gå samman och hjälpa varandra istället.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Mitt egentligen krulliga hår som jag plattar hela tiden. Alltså egentligen är det ju fint men det passar inte just mig. 

Plus blev retad på dagis och kallad krulltott.




Foto: Agnes Stuber

Vilken levande människa ogillar du mest?
Det ska jag inte skriva här :)

Vilken är din största motgång i livet?
Kanske är det min prestationsångest. 
Att inte få bli riktigt nöjd, trots att det är så viktigt att få känna sig nöjd. 
När jag nån gång blir nöjd brukar jag försöka stanna i den känslan så länge som möjligt.

Vilken bok har betytt mest för dig?
Jag kanske är den enda men jag har faktiskt ingen såndär livsomvälvande bok. 
Men om någon behöver lästips kan jag till exempel rekommendera Hundra år av ensamhet, av Gabriel García Márquez. 
Det är att skapa konst av ord.

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
I ett bussgarage. Det var länge sen.




Foto: Agnes Stuber

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Jag skulle inte vilja vara någon. Jag skulle vilja vara en katt. 

Om jag får det.

Var skulle du helst av allt bo?
Egentligen inne i skogen någonstans utan massa saker som stör. 
Kanske som de i filmen Captain Fantastic. Problemet är väl det där med insekter...

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Ärlighet och respekt.

Hur skulle du vilja dö?
Vilken konstig fråga.





Foto: Agnes Stuber

Vad är din största extravagans?
Jag kräver inte mycket lyx och flärd, men jag spenderar väldigt mycket pengar på Ben&Jerrys. 

När ljuger du?
Extremt sällan. 

Är dålig på att ljuga och har försökt träna på att göra det utan att avslöja mig själv. 
Det har inte gått så bra. Förutom en gång när jag lurade en kompis att jag har en enäggstvilling.

Vilken är ditt favorityrke?
Mitt favvoyrke är ju fotograf såklart! 





Foto: Agnes Stuber

Vad är ditt motto?
Yolo. 
Nej men jag har inget speciellt motto just nu. Jag tycker inte att det finns så många bra motton, har inte hittat något riktigt bra än.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Sjunger med i låtar och dansar. 
Fast det brukar min sambo se ibland.

Ångrar du något i livet?
Ja det finns många saker att ångra. 
Men samtidigt tänker jag också att alla de sakerna har lett till idag och kanske fanns det en mening med det. 
Att jag lärt mig av misstagen varje gång något gått snett. Ingen är ju perfekt.

Tack så mycket för hjälpen! ha en riktigt God Jul också.
Om du vill läsa mer om Agnes så kan du kolla hennes egen hemsida här.
Du läste kanske också Emma Svenssons intervju med henne?
Annars gör du det här.

Imorgon finner du ytterligare en sympatisk fin fotograf i lucka 18.
Kolla in under morgondagen!




Foto: Agnes Stuber

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden