fredag 9 december 2016

Lucka 9 med Line Ørnes Søndergaard


Foto: Skjalg Bøhmer (porträttet på Line)

När du öppnar lucka 9 så är det ingen mindre än Line Ørnes Søndergaard du finner.
Jag träffade henne i Amsterdam under world press photo- helgen i april och lyckades avslöja för tidigt att hon kommit med i Joop Master Class, du kan läsa mer om henne här.
Det var såklart klantigt av mig, men nu var det så.
Line var på plats tillsammans med hennes norska kollega Katinka Hustad som fick ett tredjepris i multimedia, du ser det här.
Mycket lovande fotografer inom den norska bildjournalistiken alltså.

Nu öppnar vi lucka 9.
Line Ørnes Søndergaard mina damer och herrar.

Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Fornøyd. Nei.
Men det håper jeg egentlig at jeg aldri blir. 
Da er jeg redd at jeg ville stoppe opp.
Men det her året har vært en fin kombinasjon av spennende avis-jobber og egne prosjekt. Og den kombinasjonen der, den er jeg fornøyd med.
Berätta mer?
Jeg jobber på et prosjekt om sosial og økonomisk ulikhet. 
Og i år har jeg brukt tiden min med mennesker i noen av de mest belastede områdene i Glasgow, Scotland. Det har vært en lærerik og utfordrende historie for meg å jobbe på. Jeg har fått testet noe metode, fått kjørt meg ganske hardt, gjort noen dyrkjøpte erfaringer og kjent litt på hvor i kroppen hjertet sitter. 
Dette kapittelet hadde jeg med meg til World Press Photos Joop Swart Masterclass, der jeg var en av deltagerne i år. En lærerik opplevelse. Første del av prosjektet har WWP publisert i sin Witness-publikasjon her.





Foto: Line Ørnes Søndergaard

Vad är din idé om fulländad lycka?
Lykke for meg kommer i små bølger. Et lite øyeblikk av ro. 
Tilstedeværelse. En kontakt som jeg kan føle. 
Å være koblet på noen som betyr mye for meg.

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Ja, flere. Så det avsluttet seg selv på et vis.
Vilken är din största fobi?
Jeg er redd min egen fantasi. 
Og den er på høygir når det er mørkt. Så mørket.
Vilken är din favoritsvordom?
Pikk. Mitt lille bidrag til å jevne ut kjønnsbalansen i banne-ordboka.
Vad är din största rädsla?
Likegyldighet. Nummenhet. 
At jeg skal slutte å føle ting i topper og bunner. 
At jeg emosjonelt skal ende på midten et sted.



Foto: Line Ørnes Søndergaard

Vad ogillar du i din personlighet?
At jeg så lett blir overveldet. At kaos kommer fortere enn kontroll. 
At min gjennomføringsevne kun gjelder på noen av livets mange ting.
Vad är din bild av total misär?
Urettferdighet. Ulikhet. Barn som lever konsekvensene av voksne menneskers handlinger.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Mangel på sjenerøsitet, velvilje og evnen til å reflektere over at vi alle ser verden fra der vi selv står. 

Vilken levande människa beundrar du mest?
Det spenner fra de store, selvoppofrende heltene, til de helt nære heltene i mitt eget liv.
Ingen nevnt, ingen glemt.
Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
I øyeblikket synes jeg dette opphenget i at alle skal være så teknologisk frempå og «instant» kommer litt ut av proposjoner, Det kan lett gå på bekostning av grundighet, fordypelse og erfaring.
Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
At det begynner å synes at min favoritthobby ligger mer i landskapet vin og sigaretter enn i toppturer og crossfit.



Foto: Line Ørnes Søndergaard

Vilken levande människa ogillar du mest?
Maktmennesker som ikke er sin makt verdig og forvalter den uforsvarlig.
Og dem er det jo en lang liste av.
Vilken är din största motgång i livet?
Jeg er et priivligert middelklassebarn fra verdens rikeste land. 
Så min opplevelse av motgang er vel derfor mer preget av egne og indre begrensninger enn av ytre.
Vilken bok har betytt mest för dig?
Alice Munro´s novellesamlinger tror jeg. 
Hun klarer å skildre disse bittesmå hverdagsliv og situasjoner slik at de forteller om de store uendeligheter.
Det konstigaste stället du vaknat upp på?
På et bordell i utkanten av Praha den gang jeg stadig var tenåring. Usikker hvordan jeg kom meg dit, men jeg hadde lagt fra meg både pass og penger et sted på veien. 
Det ble en lang gåtur tilbake til sentrum i gårsdagen regnvåte tøy.
Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Det er vel kanskje et klissete svar, men jeg tror det skulle vært som kjæresten min.
Han er mitt forbilde på en del ting, og dermed også mitt absolutte favoritt-menneske.
Også kjenner jeg han akkurat godt nok til at jeg vet litt hva jeg kunne forvente.
Var skulle du helst av allt bo?
Jeg vil bo litt overalt, jeg forelsker meg så lett. 
Men akkurat nå vil jeg virkelig gjerne bare bo der jeg bor. 
På Tøyen i Oslo.
Jeg kjenner at stedet, byen og landet får mindre betydning og at hvilke mennesker jeg har rundt meg veier mer og mer.



Foto: Line Ørnes Søndergaard

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
At de er så vidunderlig rare på hver sin måte. 
At de er så mye seg selv og fortsatt velger meg til. At det finnes kjærlighet og velvilje, men også motstand og at jeg dermed dyttes ved og utfordres. 
Jeg verdsetter tålmodigheten. Rausheten. 
Og tryggheten som lar meg tro det kan vare inn i evigheten.
Hur skulle du vilja dö?
Jeg er enormt redd for døden. Den minner meg på hvor flyktig det hele er.
Så for å forholde meg til den skyver jeg heller svaret her vekk fra meg selv :
En venninne av meg sa en gang at hvis hun kunne velge, ville hun dø på toppen av en orgasme, samtidig som hun spiste sin favorittost. 
Jeg føler ikke jeg kan toppe det bildet der.
Vad är din största extravagans?
Kaffe. Vin. Notatbøker og punger.
Jeg bruker alt for mange penger på notatbøker. Og så kjøper jeg punger til å ha alle de forskjellige notatbøkene i. Og Bic-penner. 
Men Bic er kanskje ikke en extravagans? 
Jeg tror det å kjøpe en notatbok gir meg et øyeblikks følelse av kontroll og nye starter. 
Det lengter jeg tydeligvis etter.
När ljuger du?
Når jeg sier jeg skal slutte å røyke.
Når jeg sier jeg skal begynne å løpe.
Generelt - når jeg sier ting som innebærer å skulle være eller bli «flink».
Det er vel mer en løgn for meg selv enn for noen andre.



Foto: Line Ørnes Søndergaard

Vilken är ditt favorityrke?
Det vet jeg ikke. Det er så mange ting jeg gjerne ville blitt. Så mange liv jeg gjerne ville levd.
Kanskje derfor jeg har endt i det yrket jeg har. 
Slik at jeg kan få flytte inn i andres liv og yrker i perioder.
Vad är ditt motto?
Jeg har ikke ett som oppsummerer alt og kan stå i løkkeskrift på et solnedgangsbilde. Men jeg har noen huskeregler som mennesker som er klokere enn meg har sagt en gang. 
At jeg ikke kan forvente at andre skal føle noe i ettertid hvis ikke jeg føler noe i øyeblikket. 
At ærligheten alltid er det viktigste og av og til det vanskeligste.
At ingen penger er verdt det det koster å gå på kompromiss med verdisett.
Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Spiser finsk lakris. Peller nese. Røyker inne - selvom jeg ikke får lov at kjæresten. 
Og lyver om det etterpå. 
Det skulle kanskje stått på løgn-spørsmålet tidligere det.



Foto: Line Ørnes Søndergaard

Ångrar du något i livet?
Mange ting. Men anger betyr ikke nødvendigvis at jeg ville hatt det ugjort.
Det betyr bare at jeg var litt klokere etterpå.
Heldigvis.

Tack så mycket för hjälpen Line, hoppas du får en riktigt fin jul!
Lines hemsida.
Lines Instagram.

Imorgon kommer ett fint bidrag från Finland, du håller väl utkik.
Publicering klockan 06:00. 
Ställ klockan.



Foto: Line Ørnes Søndergaard

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden