tisdag 6 december 2016

Lucka 6 med Fredrik Reuterhäll


Framför Casey Neistat studio i New York står Fredrik Reuterhäll med sin familj.
Kommer du ihåg att jag skrev om Casey för ett tag sedan? Annars läser du det här.
Jag och Fredrik delar fascinationen och snackar mycket om honom när vi snackas vid.
Fredrik och jag har känt varandra länge, enda sedan Västerås-tiden och när han pluggade på ICP, just i New York så var Fredrik snäll och lät mig bo hos honom och hans lägenhetskompisar. 
Det var min första tripp till NY (1992) och efter det var jag fast så att säga.

Jag och Fredrik hördes inte på ett tag, men har nu hittat tillbaka till varandra vilket jag tycker är himla fint. Fredrik jobbar idag med både still och film, ofta som regissör.

Nu öppnar vi lucka 6, håll till godo.
Fredrik Reuterhäll!

Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året? 
Jag är sällan helnöjd med filmjobb som jag gör. 
Jag kan vara nöjd med vissa delar av en produktion, tex min regi, fotot eller manus men ofta måste jag jämka för att budgeten är för liten eller att förutsättningarna inte går att ändra på utan man får arbeta med det man har. 
Försöker alltid göra saker bättre. 

Berätta mer? 
Tex en produktion där som vi gjorde film till ett nytt web-baserat stressprogram gillar jag en kort del som är ganska suggestiv som adderar känslan av stress som jag ville. 



För Cygate gjorde vi rekryteringsfilmer som bygger på min idé och manus och jag är nöjd med idén och utförande, men är mindre nöjd med vissa tekniska detaljer:
Se filmerna här.

I en film för Residence är jag nöjd med fotot och ljussättningen. Men filmen är en beställning, inget mer inget mindre.



På stillbildssidan plåtade jag en kampanj för att minska utanförskapet där ungdomar som varit på glid var modeller. Projektet heter Hopeful och har lanserats i Västerås. 
Bilderna funkade och det var för en god sak. 




Foto: Fredrik Reuterhäll

Vad är din idé om fulländad lycka? 
Tidig försommarmorgon, solen är precis uppe, klar och hög luft.
Du tränar hårt och känner total fokus. Efter passet mediterar du, lyssnar på vinden, känner solen i ditt ansikte. Finner en inre balans. 
Det är lycka för mig.

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Ja, i New York 1994. Efter det har det blivit bättre.

Vilken är din största fobi?
Saker som krälar och är giftiga.

Vilken är din favoritsvordom?
Men va faaaan.

Vad är din största rädsla? 
Att förlora mina barn. Eller att det händer dem någonting. Fy.

Vad ogillar du i din personlighet?
Att se livet från den mörka sidan, titt som tätt. 




Foto: Fredrik Reuterhäll

Vad är din bild av total misär?
Aleppo,Syrien. Mosul, Irak. Karachi, Pakistan. Sanaa, Yemen. Listan kan fortsätta i all oändlighet. Mår fysiskt dåligt av förtryck i alla dess former. Att tvingas leva där det inte råder tryck- och yttrandefrihet. Leva på en plats där någon annan bestämmer vad du ska göra med ditt liv och vem du får och inte får älska. Leva på en plats där ditt liv inte är värt någonting.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Inskränkthet.

Vilken levande människa beundrar du mest? 
Alla som kämpar på med sina liv, dag ut och dag in. 
Och Casey Neistat.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Intelligens. Det är hårt arbete som räknas. 

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Mina spensliga biceps och axlar.

Vilken levande människa ogillar du mest? 
Alla som våldför sig mot barn, oavsett om det är sexuellt, psykiskt eller fysiskt. 

Vilken är din största motgång i livet?
Subjektiv fråga. Det som jag upplever som motgång kanske andra ser som petitesser. 
Men en motgång som format mig var nog att växa upp i närhet av en alkoholiserad pappa. Men alla har vi en ryggsäck att bära.





Foto: Fredrik Reuterhäll

Vilken bok har betytt mest för dig?
Per Anders Fogelströms Stockholmsserie på 5 böcker. 
Berättelserna ger perspektiv på arbete, döden, livet och människors utveckling på ett fantastiskt sätt.

Det konstigaste stället du vaknat upp på? 
Trist nog somnar jag inte på konstiga platser. 
Har för stark överlevnadsinstinkt.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara? 
En katt som bor hos Elsa, min yngsta dotter. 

Var skulle du helst av allt bo? 
I ett hus vid havet, Stockholms skärgård. 

Vad värdesätter du mest hos dina vänner? 
Vänlighet och omtanke.

Hur skulle du vilja dö? 
I steget.




Foto: Fredrik Reuterhäll

Vad är din största extravagans?
Att avsätta tid för träning och reflektion. 

När ljuger du? 
Sällan. Eller om jag säljer saker på Blocket - då skarvar jag och säger alltid att det är fler som är intresserade. 

Vilken är ditt favorityrke? 
Författare. Regissör. I den ordningen.

Vad är ditt motto?
Kreativa svackor arbetar man sig ur.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Tittar på roliga klipp med katter eller folk som slår sig. 

Ångrar du något i livet? 
Massor, men gjort är gjort - lev med det.

Tack så mycket Fredrik för hjälpen. Se till att ha en riktigt fin december!
Fredriks hemsida.
Fredriks vimeo.

Imorgon kommer det en fotograf till i lucka 7. 
Hästar har länge varit hennes grej, ja förutom fotografering då alltså.
Ställ klockan, surfa in!




Foto: Fredrik Reuterhäll

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden