torsdag 22 december 2016

Lucka 22 med Fredrik Lerneryd

När du sliter upp lucka 22 finner du ingen mindre än Fredrik Lerneryd.
Du har säkert redan fått koll på honom, han fick nyligen TT:s stipendium, läs mer här.
Som du snart kommer se, så kommer du och jag se mer av den här fotografen.
Det gör mig glad men jag är också så ivrig att slita upp lucka 22.

Fredrik Lerneryd mina damer och herrar.


Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Jag har jobbat med mycket intressanta reportage men det som jag har tyckt vart roligast handlar om en balettskola i Kibera slummen.

Berätta mer?
Det är i en skola i Kibera där de har träningen-två gånger i veckan, och man kan verkligen se och känna hur deras självkänsla stärks utav dansen, och några av eleverna har till och med blivit scoutade till en dansskola utanför Kibera, och tack vara det går de på en boardingskola och dansar sex dagar i veckan. 


Foto: Fredrik Lerneryd

Vad är din idé om fulländad lycka?
Jag vet inte riktigt om det finns någon fulländad lycka, men att få göra det man brinner för, känna sig trygg och älskad är nog ganska nära.

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Oh ja!

Vilken är din största fobi?
Helt ärligt har jag ingen direkt fobi som jag upptäckt än så länge.

Vilken är din favoritsvordom?
For fuck sake!, Fuck! och Satan!


Foto: Fredrik Lerneryd

Vad är din största rädsla?
Jag är rädd för ganska många saker men att dö i en trafikolycka tack vara någon annan hade ju vart tråkigt, och att förlora någon nära mig.

Vad ogillar du i din personlighet?

Ganska hög prestationsångest och aningen naiv ibland.

Vad är din bild av total misär?
Krig, svält, fattigdom, människor som totalt har gett upp. 

Vad ogillar du i andras personlighet?
Människor som saknar empati, egoister, främlingsfientliga och människor som ska vara så glada hela tiden.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Jag kommer inte på en speciell person, men människor med empati, som bryr sig och kämpar för andra.


Foto: Fredrik Lerneryd

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Att vara trevlig hela tiden.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jag har ganska stora öron.

Vilken levande människa ogillar du mest?
De finns ju många att välja på men just nu är det Donald Trump

Vilken är din största motgång i livet?
När min pappa gick bort tidigare i år.

Vilken bok har betytt mest för dig?
Left To Tell av Immaculée Ilibagiza, handlar om folkmordet i Rwanda och hur hon förlorade hela sin familj men har valt att förlåta mördarna, otroligt stark bok och kvinna.


Foto: Fredrik Lerneryd

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
Flyktinglägret Dadaab.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Jay Z

Var skulle du helst av allt bo?
Just nu Nairobi.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de tycker om mig, är ärliga och finns hos mig.

Hur skulle du vilja dö?
Omgiven av mina vänner och familj.
Vad är din största extravagans?
Jag har precis köpt en stor ny säng som är väldigt skönt, god mat och vin är ju inte helt fel heller.



Foto: Fredrik Lerneryd

När ljuger du?
När jag tycker att det är nödvändigt.


Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf.


Vad är ditt motto?
Lev livet!

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Stirrar rätt in i väggen och biter på en penna.

Ångrar du något i livet?

Det har ju gått bra hittills så inte direkt. 

Tack så mycket för hjälpen Fredrik! ha en God Jul och Gott Nytt år!
Fredriks hemsida.

Imorgon när du kommer in på julkalendern kommer för mig en extra rolig lucka.
Jag är himla glad för just den. 

Du kan väl inte hålla dig antar jag? Bra, då kikar du in imorgon.


 Foto: Fredrik Lerneryd


Foto: Fredrik Lerneryd

Foto: Fredrik Lerneryd

 Foto: Fredrik Lerneryd


Foto: Fredrik Lerneryd



Foto: Fredrik Lerneryd

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden