onsdag 7 december 2016

Lucka 7 med Linnea Rheborg

I lucka 7 står Linnea Rheborg vid vattenhindret på Friends arena i Stockholm.
Linnea fotograferar en hel del sportfotografi och det ligger mig extra varmt om hjärtat som du vet.
Låt oss kasta oss ut och öppna lucka 7 alltså.

Linnea Rheborg kamratar!


Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året? 
Det har fan (förlåt) varit lite klent med det i år. 
Det här året har handlat mycket om att hitta mig själv i rollen som frilansfotograf. 
Förra året innehöll en del reportage, bland annat ett som jag nog ska utveckla nu när jag tänker på det… 

Berätta mer? 
Förra året var maxat med både reportage och häftiga jobb och då jag såg min utvecklingskurva så tydligt. 
Det här året har handlat om något annat. 
Mycket ångest och oro och mental förberedelse för frilanslivet (ja, sådant behövs). 
Men nu när året börjar lida mot sitt slut inser jag att den där oron kanske var onödig. 
Jag är rätt sparsam med känslan ”nöjd” också, men jag kommer på två jobb som har varit väldigt roliga i alla fall. SM-finalen i innebandy i våras som jag bevakade för Bildbyrån tillsammans med Johanna Lundberg är ett av de jobben. 
Det är så fruktansvärt mycket känslor under ett sådant tillfälle: både tung sorg och enorm glädje. 
Det andra jobbet är bevakningen av Sweden International Horse Show såklart (också för Bildbyrån), som ägde rum i November. 
När jag var liten och satt i publiken tittade jag alltid ner på fotograferna och var så avundsjuk på att de fick stå så nära hästarna. 
Så att få bevaka ett sådant event som betyder mycket för mig själv och hästvärlden kan man inte vara annat än nöjd med. 




Foto: Linnea Rheborg

Vad är din idé om fulländad lycka? 
Att känna 100% harmoni.

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse? 
”Lyckligtvis” håller jag mig bara till alkohol, och det väldigt sällan. 
Men det händer tre-fyra gånger om året att jag släpper på tyglarna och det har aldrig gått dåligt. 
Jag har bara kalashistorier. 
Jag hittar alltid på geniala (enligt mig själv) hyss som vi inte skall utveckla här. 

Vilken är din största fobi? 
Ormar, ormar, ormar. 
När jag såg Star Wars Episode IV när jag var typ fem år hände någonting. Om jag ser en snok på vägen tänker jag att den ska ta mig precis som ormen gjorde med Leia, Luke och Han i det där soprummet. 

Vilken är din favoritsvordom? 
En bara? Jag har en ramsa. ”Fuck. Jävla skit. Kuk”. 

Vad är din största rädsla? 
Att förlora nära och kära. 
Djur som människor. 




Foto: Linnea Rheborg

Vad ogillar du i din personlighet? 
Att jag är orolig över precis allting, hela tiden. Det går i släkten tydligen. 
Och att jag är duktig på att förminska mig själv. 

Vad är din bild av total misär? 
Total ensamhet. Fysisk och emotionell. 

Vad ogillar du i andras personlighet? 
När personer saknar djup och empati. 
När det handlar för mycket om yta och hur man ser ut i andras ögon. 
Jag läser av sådant ganska fort, och har svårt att vistas i sådana sociala sammanhang. 

Vilken levande människa beundrar du mest?
Min bästa kompis lillebror, Martin. 
Han opererade bort en hjärntumör för två år sedan som var sju centimeter i diameter. 
Jag minns när vi firade hans 18-årsdag förra vintern. Vi var på en bar och dansade och hade jätteroligt. 
En utomstående skulle aldrig kunna gissa vad han varit med om. 
Man märker ingenting. Det är imponerande hur väl han har repat sig. 
Vi håller tummarna för att det förblir så. Han är en sann glädjespridare och man är alltid glad i hans närvaro. 
Är det någon som jag beundrar så är det Martin och hans mod och styrka.


Foto: Linnea Rheborg

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap? 
Perfektionismen. 
Eller den ständiga jakten på lycka. Att söka lycka? Är det en egenskap ens? 
Isåfall är den överskattad, jag blir så utmattad av att se folks jakt på att vara perfekta.  

Vad gillar du allra minst med ditt utseende? 
Min Rheborg-panna som också går i släkten. 

Vilken levande människa ogillar du mest? 
Donald Trump just nu. 
Jag har redan sett framför mig hur han bjuder in mig till Vita Huset i hopp om att vi ska ha trevligt och jag bajsar ner hans säng när ingen ser. 

Vilken är din största motgång i livet? 
Att jag är orolig över precis allting och att jag förminskar mig själv.  

Vilken bok har betytt mest för dig? 
Castor-böckerna av Lars Klinting.




Foto: Linnea Rheborg

Det konstigaste stället du vaknat upp på? 
I ett tält på en festival när en okänd människa blåste en vuvuzela i mitt öra. 

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara? 
Beyonce eller Kate McKinnon. 

Var skulle du helst av allt bo? 
I ett hus vid havet med mina bästa vänner, fyra katter och en sanslös ljudanläggning (ni hör ju..). 

Vad värdesätter du mest hos dina vänner? 
Trygghet, tillit, acceptans, empati. 

Hur skulle du vilja dö? 
Om jag måste dö i ett trauma så vill jag helst bli ihjälgasad så att jag bara somnar. 
Annars vill jag dö med vänner, djur och familj runt mig. 




Foto: Linnea Rheborg

Vad är din största extravagans? 
Det är inte mycket designkopior i min lägenhet. 

När ljuger du? 
När någon frågar ”Har du åkt än?”. 

Vilken är ditt favorityrke? 
Alla yrken som är en konstform. 

Vad är ditt motto? 
”Även solen har fläckar”

Nämn några saker du gör när ingen ser dig? 
Pratar låtsasspråk med katten och hetsäter chips (är ju ”nyttig”). 

Ångrar du något i livet? 
Att jag i högstadiet lät retstickorna vinna när de sa att instrument och teater var för töntar. 

Tack så mycket för hjälpen Linnea
Ha en riktigt God Jul och ett Gott Nytt år!

Linneas hemsida.

Imorgon i lucka 8 finner du en fotograf som precis gjort en stor förändring i livet.
Håll utkik!




Foto: Linnea Rheborg

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden