torsdag 15 december 2016

Lucka 15 med Anna Simonsson

När du öppnar lucka 15 är det Anna Simonsson som klättrar i den.
Anna och jag är goda vänner och jag har haft med henne tidigare i det som senare blev den här kalendern som jag då kallade "sommarplåtis" och det kan du läsa om här.

Jag gillar verkligen Annas syn och tankar kring fotografi, hon är grym på så många sätt.
Nu låter jag dig öppna luckan och se efter själv.
Anna Simonsson.


Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Egentligen inte. 
Jag lämnar jobben så fort jag är klar med dem. Både fysiskt och mentalt och har ibland svårt att se tillbaka och känna mig riktigt nöjd. 
Däremot var det oerhört roligt att få åka till Prag och porträttera fotografen Erik Johansson för Ingenjörens räkning. 
Den staden är underbar och Erik var en väldigt trevlig människa.

Vad är din idé om fulländad lycka?
Min man och våra två söner samt vårt hus. Och alla små grejer som jag upplever tillsammans med dem. 
Alltifrån att titta på barnprogram och äta popcorn tillsammans till att grilla korv med dem ute i skogen. 
Det behöver inte vara så stora grejer. 
Om jag får säga det själv är jag hyfsat bra på att bli väldigt lycklig över de små sakerna. 
Det är väl det som är fulländad lycka i slutändan.

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Haha nej. Har testat något enstaka men svaret på frågan är nej. 
Skulle kanske vara när jag i tonåren hade fest hemma hos mig och tyckte att det var en bra idé att på fyllan kräkas i min garderob. 




Foto: Anna Simonsson

Vilken är din största fobi?
Har ingen.

Vilken är din favoritsvordom?
Satan.

Vad är din största rädsla?
Att åldras och dö. Men det kommer ju att ske. 
Har bara sjukt svårt att hantera det. 
Speciellt om jag vaknar mitt i natten och inte kan somna om. 
Då har det varit en del jobbiga tankar i det ämnet i min skalle.




Foto: Anna Simonsson

Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag ibland är alldeles för snabb. 
Kan i och för sig vara både positivt och negativt men ibland känner jag att jag måste verkligen bli bättre på att tänka igenom saker och ting först innan jag pratar eller agerar. Jag vet inte hur många felköp jag har gjort eller konstiga beslut jag har tagit som jag sedan måste rätta till. Plus att jag måste bli bättre på att ta det lugnt. 
Men jag gillar ju när det händer saker och ting och jag älskar att vara spontan. 
Fast ibland blir det ju som sagt fel….

Vad är din bild av total misär?
Total brist på självironi och att aldrig bli nöjd med det man har.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Se ovan. Plus avsaknad av humor. 
Ogillar även starkt självupptagenhet. Och att inte vara lyhörd.




Foto: Anna Simonsson

Vilken levande människa beundrar du mest?
Oj svår fråga. Pass på den. Men jag tycker att min man Linus Meyer är väldigt bra på en massa saker.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Bitterhet. Fast den är ju inte överskattad. 
Vet inte.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Min profil. Inget speciellt med den egentligen men vi har aldrig varit kompisar.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Ingen specifik men jag hatar rasister, fientliga människor och alla som gör barn illa. 
Det klarar jag bara inte. 

Vilken är din största motgång i livet?
När jag har varit väldigt ledsen på grund av olika saker. 
Men jag skulle inte vilja ha det ogjort. 
Otroligt lärorikt att må dåligt även om det är väldigt tungt när det väl pågår.





Foto: Anna Simonsson

Vilken bok har betytt mest för dig?
Ingen.

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
Minns inte så väl, men oerhört flummig känsla var det att sova på Göteborgs centralstation eller på en bänk i Grekland. 
Knasiga saker man gjorde som yngre.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Skulle vara oerhört spännande att testa på livet som hyllad skådepelare i USA.

Var skulle du helst av allt bo?
Där jag bor. Jag är oerhört hemmakär. 
Med en aningen större hus så barnen kunde få varsitt rum. 
Annars totalt nöjd.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Humor och omtanke.




Foto: Anna Simonsson

Hur skulle du vilja dö?
Gammal och glad.

Vad är din största extravagans?
Ost tror jag. Och choklad.

När ljuger du?
Vita lögner för mina barn. 

Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf. Men tycker att det verkar grymt roligt och coolt att vara läkare också.

Vad är ditt motto?
Vi löser det.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Brer Nutella på en bit mandelmassa och äter på stående fot i köket.
Ser på usla TV-program.
Häller sirap på min Ben och Jerry-glass.

Ångrar du något i livet?
Att jag pluggade i ett halvår på folkhögskola i Sveg. 
Lärde mig nada och hade det sjukligt trist.

----------

Tack så mycket Anna för hjälpen och hälsa dina fina killar så mycket. 
Hoppas ni får en riktigt god jul och ett bra nyår och att vi snart ses igen.

Anna Simonssons hemsida.
Linus Meyers hemsida.
Erik Johanssons hemsida.


Imorgon när du öppnar kalendern så är det en kaffetokig, glad fotograf du träffar på.
Håll utkik alltså.



Foto: Anna Simonsson

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden