onsdag 6 juni 2012

Vilket öga fotograferar du med?

När jag gjort små intervjuer med dom nominerade till Årets Bild så har jag ofta ställt frågan vilket öga dom fotograferar med.
Själv använder jag mitt vänstra öga när jag plåtar. Höger går inte alls.

Nu kan du med lätthet testa vilket öga som är det "dominanta" och förmodligen det du fotograferar med.
Om det fungerar får du gärna kommentera det här under.
Gör såhär.

Streck ut dina armar och forma en liten triangel med händerna. Sätt något i mitten av triangeln enligt bilden du ser här nere. Sen blundar du med höger öga och ser om, dörrhandtaget är kvar i mitten.
Sen gör du lika med andra ögat.
Blir det något skillnad?


7 kommentarer:

Susanne sa...

Hur ofta har du fått svaret vänster respektive höger när du frågat?

Och visst fungerade det när jag testade ditt knep. Fast jag visste förstås redan svaret sedan tidigare.

Lars Dafgård sa...

Stämmer alldeles utmärkt. Vänster öga is the shit!

Lars D sa...

Hej Susanne

Det är nog 50/50 skulle jag gissa.

Hej LGD

Såklart!


/LarsD

smultronskane sa...

Höger öga!

Knut Koivisto sa...

Hej Lars!
Bra blogg, den skall jag följa! Jag har för mig jag läst att det är som höger och vänsterhänt. Cirka 15% är vänsterögda om jag minns rätt. Själv kör jag vänster öga, stört omöjligt med höger.
Tydligen är man vänster eller högerfotad också. Hur testar man det? Jo, ställ dig på en pall. Vilken fot vill du sätta ner först? Vänster för mig. Däremot är jag högerhänt..
/Knut

Lars D sa...

Hej Håkan.
Byt.

Hej Knut
Tack, vad roligt att du tycker det.
Kul, du är välkommen.
Samma för mig med foten. Men låt testet se ut såhär då. Lägg en boll på en gräsmatta. Vilket fot vill du kicka iväg den med:-)

/LarsD

Anonym sa...

Nice! Ville bara att svara. Jag älskade grundligt ditt inlägg. Fortsätt med det stora arbetet.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden