onsdag 21 juli 2010

1997-03-12



Den här kvinnan träffade jag en bit utanför Minsk i Vitryssland. Det var kallt som bara den och vi åkte en stor, stor svart bil ut till den lilla byn. Året var 1997 som rubriken redan avslöjat.
Damen i fråga hade svårt med sin pension. Hon hade 2 dollar i månaden men pengarna kom inte alltid.
- Jag reder mig själv, sa hon och visade sina hönor. Gästfriheten är stor i Vitryssland och hon bjöd på lunch.
Stekta ägg, fläsksvål och den godaste hemmagjorda saften jag druckit.
Reportern jag reste med käkade upp det mesta för damen och vi tackade och åkte vidare. Jag har varit där någon gång till och på något sätt gillar jag landet. Jag har blivit drogad i baren på Hotell Minsk men jag klarade mig.
Jag hann gå ner på mitt rum och somnade bums och vaknade med att hela Vitryssland snurrade.
Vi flög hem den dagen och vid 22:00 på kvällen släppte allting. Tack och lov.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden