måndag 26 juli 2010

Åke Ericson plus NY Times



Fotografen Åke Ericson fick ett stipendium av PK (Publicistklubben) och använde pengarna till att studera bildjournalistik på NY Times i New York. Han är på plats just nu och har varit på redaktionen redan en vecka.
Vi får tag i varandra via en skypelinje som ekar fint och det är morgon i New York.
Fan vad roligt, grattis.
- Tack, det är kanon.
Jag har hört att det är svårt att få komma in där, men du löste det?
- Jag känner en bildredaktör här på NY times och hon hjälpte in mig. Det är inte lätt att komma in här så länge så det känns väldigt roligt.
Berätta hur en arbetsdag ser ut på bildredaktionen?
- Ja, men det är som vilken tidning som helst, bara mycket större. Det är morgonmöte med alla chefer klockan 09:30 och då kopplar dom upp korrar och Washington också. Jag räknade till 34 chefer.
När jag läser NY Times är jag sällan imponerad av deras bilder, hur görs valen av bilder på redaktionen?
- Valen görs på samma sätt som på redaktionerna hemma. Här är det 40 bildredaktörer som jobbar med bilderna. Utrymmet har blivit mindre och krisen är påtaglig här.
Så många bildredaktörer alltså. Hur många är dom på bildredaktionen?
- Oj, svårt att säga. Jag tror dom är runt 70- 75 stycken på bildredaktionen. 40 bildredaktörer och 24 fotografer. Sen är det massa chefer och 2 heltidsanställda som bara servar fotograferna med teknik som krånglar.
Hur jobbar fotograferna som är anställda där?
- Jobbar man för metro sektion så kan man hinna med 2 jobb om dagen. Ibland 3 men det är inte vanligt. Problemet är ju att det tar så lång tid att ta sig runt. Tunnelbanan är lättast och snabbast.


Foto: Åke Ericson

Bäst bildjournalistik bedrivs på NY Times magazine och där är Kathy Ryan bildchef. Kanske är det detta magasinet många fotografer helst vill jobba åt.
Hur funkar det, har NY times knutna fotografer till magasinet eller hur går det till?
- Kathy gör precis som hon vill. Ibland är det någon av dom anställda fotograferna som gör jobben och då kopplas dom bort från schemat i 14 veckor. Men då ska det vara helt klart. Inget efterarbete efter det alltså.
Har Sverige något att lära av NY times tycker du?
- Javisst! Dom är mycket hårdare här med vad man får göra. Inget arrangerat accepteras och får någon chef reda på att en fotograf arrangerat en nyhetsbild så åker den ut med huvudet före. Direkt.
Men nog ser man en och annan arrangerad bild i NY times.
- Jo, men då går det under porträtt. Ingen bild på nyhetsplats får vara arrangerad. Jag har varit ute med några fotografer och någon säger när det ser tufft ut att "bara stanna länge och vänta in någon som händer".

Åke berättar också att det händer 2-3 gånger i veckan att bildredaktörerna får ringa frilansfotografer som får göra om sina kopior som är för hårt photoshoppade. Toleransen är väldigt lite och det tycker Åke är bra.

Har du kommit in i gänget där borta?
- Ja, jag tycker det. Jag sitter med de 3 heltidanställda som jobbar med lensblogen. Det är väldigt stimulerande.
Hur bor du där borta?
- Jag hyr VII fotografen Antonin Kratochvil,s 150 kvm lägenhet på 37:e gatan. Så det är väldigt nära till NY times redaktion som ligger på 40:e gatan.
Oj, vad roligt. Det är ju en grej bara det. Hur länge har du känt honom?
- Fyra år ungefär. han är som en mentor för mig och nu är han i Prag så det passade fint.
Snokade du i hans lådor?
- Haha, nej jag är inte sån. Men jag har bläddrat i många av hans fotoböcker och så njuter jag av bilderna på väggarna.
Vad har du för egna planer nu inför hösten, har du någon idé eller något jobb du ska göra?
- Nej, inte direkt. Jag söker stipendium så ska jag jobba för Focus över valet. Jag har några idéer.
Tack så mycket. Njut ledigt när det blir tid för det.
- Tack själv. Jag flyger hem på fredag kväll och sen ska jag ut till en fotografkollega och hans stuga i skärgården.
Det är kontraster det.

Foto: Åke Ericson

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden