tisdag 27 juli 2010

1998-03-27



Men den här bilden då? Ja inte är det något speciellt med den egentligen. Nej, visst men det var en otroligt rolig intervju.
Mannen på bilden är Benke Lantz. Vi träffade honom på Hotel Albatroz i Casvcais i Portugal. Bo där om du har chansen. Väldigt fint ligger det några mil från Lissabon.
Reportern som hade kortbyxor och strumpor med en logga av en känd sportkedja på gillade inte Benke. Det resulterade i att han hela tiden vände sig mot mig. På slutet av intervjun och några drinkar senare lyssnade han inte längre på reportern.
Han vifta istället bort hans frågor och sa:
- Tyst, jag bryr mig inte om dig längre.
Men han gillade mig. Han bjöd mig till och med till sitt sommarhus på Ven med orden:
" Kom dit vetja, vi kan snacka lite och dricka lite drinkar".
Det blev såklart aldrig av men vi hade en skön kväll där på verandan. Benke var för länge, länge sedan sportchef på Aftonbladet i Klarakvarteren i Stockholm. Den då unge Benke ville liksom som alltid sticka ut och körde Porsche.
- Det stack bäst i ögonen på folk, som han sa.
Sen blev han vän med Brasilianska fotbollsslandslaget när dom var här i Sverige. Det resulterade i att Benke ringde de ansvarige på Dynamomoska arenan i Moskva och frågade dom om inte dom vill se det Brasilianska landslaget spela där mot Rysslands landslag.
Ja, vad skulle dom säga? Klart att dom ville men det fanns inte en chans att få dit dom.
- Jag ordnar det, sa Benke.
På den tiden var coca-cola förbjudet i hela Ryssland så det var en bra tanke tänkte Benke.
Han skulle fixa dit laget om Benke fick annonsera med coca-cola på hela arenan.
- Oj, sa ryssarna men efter mycket betänketid så skulle det gå fint och coca-cola skulle då få en stor och ny marknad.
Sagt och gjort.
Nästa samtal gick till Atlanta och huvudkontoret på coca-cola.
Där gick det lättare och Brasilien flög till Moskva och coca-cola kom in i Ryssland och mitt emellan satt Benke och mös med en cigarr.
- Hur mycket cigarr röker du egentligen, frågade jag där på verandan.
- En meter Havanna om dagen, sa Benke och sträckte fram en feting till mig.
Vi skrattade båda två. Sen puffade vi fint.
- Den gör sig fin med whiskyn, eller hur?, sa Benke.
Senare blev Benke också agent till fotbollsspelare i Sverige. Han hade hela MFF under sitt stall och det var på storhetstiden.
Han satt också med i Benficas styrelse i Portugal. Därför är det ingen skräll att så många spelare gick till just Benfica.
Benke då?
Han fick pengar av MFF för att han lyckats sälja en av deras spelare. Han fick pengar av Benfica för att han hittat en spelare och han fick också som agent för spelaren även därifrån lite pengar.
Senare på kvällen erbjdöd han mig en tjänst på Saigon news. Jag gick aldrig in i det där mer men visst hade det varit en rolig upplevelse, ett eller två år på Saigon news.
Idag är Benke död tyvärr och jag kan leva på några härliga minnen från en veranda i Portugal. Reportern tyckte inte alls det var roligt och visst, det var det nog egentligen inte.
För honom alltså.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ehh, Börje Lantz var det väl? ;-)

Unknown sa...

Hej Lars, fantastiskt roligt att höra de här små berättelserna, fortsätt med dem! =)

Lars D sa...

Javisst var det Börje Lantz.

Men är man vänner kan man säga Benke, lite som att kalla whiskyn för Jim Daniels eller James Nachtwey för Jim Nachtwey du vet...

/LarsD

Lars D sa...

Hej Anders
Tack, ja jag ser om jag hittar fler.

/larsD

Ingvar Andersson sa...

BENKE Lans var en sportreporter på
DN. Han hade vissa likheter med Börje. Han rökte också cigarr, fast av mindre format. Han drack också wisky, fast i större format...
Hälsningar!
Ingvar f.d. DN

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden