lördag 17 mars 2012

a2



På vår sida som vi kallar A2 är det idag en intervju med mig.
Anders Norrman gjorde intervjun och såhär står det.

Hallå där...
... Sydsvenskans fotograf Lars Dareberg som i går tog emot priset för årets bildspel och årets humorpris på Årets bild-galan i Malmö.
Grattis! Vad betyder det här för dig?
Tack! Det känns jättebra! Det betyder mycket för mig som person. Att vinna priser är en bekräftelse på att det man gör är bra. Men än viktigare är det att Sydsvenskan slår alla rekord genom tiderna. Fyra guld och ett silver – tidningen har aldrig tagit så många priser tidigare. Det är bra för tidningen att ha så stark bildjournalistik.
Berätta om bildspelet.
Jag följde ett par killar från Hammenhög förra året som bestämde sig för att börja med konstsim. De tog kontakt med tidningen och jag kände att det var ett givet jobb att göra.
Det blev många tidiga lördagsmorgnar. Sen fick jag åka med dem på tävling till Amsterdam. Den resan var som en lång glädjefest. Det var killar som man kom nära snabbt.
Och nu börjar din konstsimkarriär?
Haha, nej. Jag har fått frågan men är inte så intresserad. Jag plåtar hellre.
Vad är viktigt i ett bildspel?
Det gäller att försöka hitta en röd tråd och en berättelse som funkar. Det handlar inte bara om bild utan också om ljudet och helheten.
Sedan vann du humorpriset för ditt bildspel också.
Ja, det var en bonus. Jag har försökt klippa det för att det ska vara roligt. Killarna gjorde det här på fullaste allvar men ändå med glimten i ögat.
Som chef för fotogruppen förra året känns prisregnet över Sydsvenskan kanske extra speciellt?
Absolut, men samtidigt är det förargligt att just jag knep två guld. Jag önskar att det var mer utspritt över mina kollegor som har gjort ett fantastiskt jobb.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden